Uber profiteerde van gijzeling

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

En weer is er ophef rondom Uber. De taxidienst wilde een slaatje slaan uit de gijzeling in Sydney, meldt de Financial Times. Via Twitter liet Uber maandag weten een hoger tarief te rekenen voor ritjes vanuit het gebied waar de gijzeling plaats vond.

Twitter avatar Uber_Sydney Uber Sydney We are all concerned with events in CBD. Fares have increased to encourage more drivers to come online & pick up passengers in the area.

De tarieven werden verhoogd om taxichauffeurs aan te moedigen mensen op te halen uit het gebied rondom het gegijzelde café. De prijzen liepen op tot minimaal 100 Australische dollar (66 euro) per ritje.

De vele kritiek op sociale media deden Uber Sydney van tactiek veranderen. De ritjes werden opeens gratis om mensen ‘veilig thuis te brengen’. Wie toch moest betalen kan zijn geld terugkrijgen, meldt Uber in een verklaring.

Chinees wil niet ‘groen’ rijden

Het is niet gelukt om Chinese consumenten in een ‘groene auto’ te krijgen, meldt de Nikkei Asian Review. Tussen 2012 en 2015 wilde de overheid 336.000 elektrische en hybride auto’s te verkopen, maar in september lag het verkochte aantal pas op 38.600, dat is 11,5 procent van het beoogde doel.

Vooral de Chinese autofabrikant BYD maakt zich sterk voor de elektrische auto. Een jaar geleden presenteerde het de Qin: een plug-in hybride auto. BYD verkoopt er gemiddeld ruim 1.000 per maand. Voor een land als China is dat erg weinig. De presentatie van het nieuwe hybride model, de Tang, is uitgesteld tot eind januari.

Veel Chinezen denken dat ‘groene auto’s’ een stuk duurder zijn. Op lokaal niveau biedt de Chinese overheid daarom subsidies aan voor de aankoop van een elektrische auto. Maar omdat de uitwerking van zulke programma’s op zich laten wachten, houden consumenten de aankoop vaak nog even af.

In Guangzhou, waar veel auto’s en auto-onderdelen worden gemaakt, werd het stimuleringsprogramma bijvoorbeeld pas deze maand bekend. Wie een auto koopt in de prijsklasse 80.000 - 150.000 yuan (10.389 - 19.480 euro) bespaart tot 66.500 yuan (8.636 euro).

BYD gaat ondertussen gewoon door met het ontwerpen van schonere auto’s. Na de Qin en de Tang wordt gewerkt aan een derde model. Wanneer dat wordt gepresenteerd, is nog onbekend.

China verloor meeste geld

Zo’n 1,25 biljoen Amerikaanse dollar (1 biljoen euro) is China tussen 2003 en 2012 verdwenen. Het is opgegaan in het illegale circuit: belastingontduiking, misdaad, corruptie, etcetera. Dat blijkt uit een Amerikaans onderzoek, meldt de South China Morning Post. En dat bedrag is nog aan de bescheiden kant, menen de onderzoekers van de organisatie Global Financial Integrity.

China staat daarmee bovenaan de lijst van 151 landen die onderzocht werden. Rusland staat op de tweede plaats. Het geschatte bedrag dat dat land kwijtraakte is 973,8 miljard dollar (782 miljard euro) tussen 2003 en 2012. Op de derde en vierde plaats staan Mexico en India met respectievelijk 514,2 miljard dollar (412,9 miljard euro) en 439,5 miljard dollar (352,9 miljard euro).

“Het werd even iets minder tijdens de financiële crisis, maar illegale geldstromen zijn nu weer aan het toenemen, met een piek van 991,2 miljard dollar (796 miljard euro) in 2012″, melden de auteurs Dev Kar en Joseph Spanjers. Extra pijnlijk: dat is tien keer zoveel als het bedrag dat dezelfde landen in officiële ontwikkelingshulp ontvingen.