TMG in de rode cijfers dit jaar - focus op ‘kernmerken’

Telegraaf Media Groep draait dit jaar verlies. Foto ANP / Marcel Antonisse

De Telegraaf Media Groep (TMG) houdt onder de streep eind dit jaar een verlies over. Om de komende jaren weer in het zwart terecht te komen, gaat de uitgever zich concentreren op ‘kernmerken’, zoals de Telegraaf, Sky Radio en Metro. Dat heeft de directie dinsdag aangekondigd.

Tot het lijstje kernmerken behoren verder DFT (De Financiële Telegraaf), Telesport, Metro, Autovisie, Privé, VROUW, de regionale dagbladen - zoals Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad - en Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio. De directie van TMG kondigt aan dat “digitale initiatieven die niet tot de hoofdmerken behoren” geen deel zullen uitmaken van het kernbedrijf. Ook de drukkerij behoort niet tot de kern. Voor deze divisies wordt onderzoek gedaan naar de toekomst:

“Voor alle bedrijfsonderdelen die niet tot de kernactiviteiten behoren zullen per onderdeel scenario’s voor de toekomst worden ontwikkeld, waarbij samenwerking met andere partijen tot de mogelijkheden behoort.”

Op het lijstje van kernmerken ontbreken de namen van Dichtbij.nl, Geenstijl en een aantal digitale initiatieven zoals Relatieplanet.nl en Upcoming. Ook Spits, waarvan recent de papieren editie werd opgeheven maar waarvan de website wel zou blijven bestaan, en de huis-aan-huisbladen ontbreken.

Experiment

De uitgever experimenteerde de afgelopen jaren juist veel op internet, om te kijken of daar nieuwe verdienmodellen uit voort konden komen. De nieuwe topman, Geert-Jan van der Snoek, zegt daar nu over:

“Het grote aantal initiatieven dat in de afgelopen jaren los van de hoofdmerken is ontwikkeld heeft zowel de focus als de resultaten van de onderneming vertroebeld. Als je de onderneming van de niet-kernactiviteiten verlost, blijft er een sterk kernbedrijf over dat in potentie het verschil kan maken in het Nederlandse medialandschap.”

TMG schrijft dat de digitale activiteiten weliswaar steeds meer bezoekers trekken, maar het concern moeite heeft om hier ook commercieel van te profiteren. Vrijwel al die activiteiten zijn matig succesvol of verlieslijdend.

Nieuwe topman

Van der Snoek, afkomstig van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC), werd in juli aangesteld. Hij werkte de afgelopen maanden met een nieuw team aan “een koers voor de lange termijn.” Het vandaag gepresenteerde plan is daarvan het tweede resultaat. Eerder al kondigde hij aan nog veel kostenbesparingsmogelijkheden te zien bij TMG.

Volgens de directie wordt 2015 een transitiejaar. In de loop van het jaar zal TMG steeds nieuwe mededelingen doen over de ingrepen die TMG tot een “afgeslankt, flexibeler en sterker kernbedrijf” moeten maken.

Lees in NRC Handelsblad vandaag de column van Menno Tamminga: Wat is het geheim van de Vlaamse uitgevers? (€). Lees bij NRC Q: De Telegraaf kan veel leren van The New York Times