Column

‘Seksrel’

De Telegraaf pakte maandag fors uit over een ‘seksrel’ bij PowNed. Een ankeiler-met-foto op de voorpagina, binnenin een verhaal onder de kop: „PowNed-fuif ontaardt in losbandige uitspatting”. Eerste zin: „Als de met belastinggeld betaalde omroep PowNed een feestje organiseert, dan gaat het er wild aan toe.”

Dat belastinggeld is erg belangrijk voor De Telegraaf. Losbandigheid mag, maar niet ten koste van de belastingbetaler. Je zou denken dat dure seksparty’s in het bedrijfsleven ook de prijs van producten kunnnen opdrijven ten koste van de hardwerkende Telegraaf-abonnee, maar daar zitten ze bij die krant niet mee.

De zakelijk directeur van PowNed probeerde De Telegraaf tevergeefs gerust te stellen met de mededeling, dat het feest maar 4.000 euro had gekost en betaald was uit de verenigingskas, niet uit het televisiebudget. 4.000 euro? Dat leek me belachelijk weinig, voor een béétje orgie betaal je tegenwoordig, inclusief catering en taxi, beslist meer. En wat zielig dat daarvoor de verenigingskas werd beroofd, terwijl je daaruit toch het jaarlijkse uitstapje naar Urk en de bloemen voor zieke omroepmedewerkers zou moeten betalen.

Maar wás het wel een orgie geweest? De Telegraaf beloofde videobeelden op haar website: „De heimelijke opnamen maken pijnlijk duidelijk dat de omroep het zelf zo nauw niet neemt met de zeden die ze een ander voor de camera graag inpeperen.” Dit was een verwijzing naar het stiekeme filmpje waarmee PowNews de val van burgemeester Hoes veroorzaakte.

Die videobeelden geven helaas weinig uitsluitsel over de omvang van deze seksparty. We horen wat gegil en een loeiende sirene, en we zien het benarde hoofd van PowNews-verslaggever Jan Roos geplet worden door blote vrouwenbillen. Jan (‘getrouwd en drie kinderen’, meldde De Telegraaf er geniepig bij) toonde zich weinig gretig - zeker niet zo gretig als wanneer hij op het Binnenhof de journalistieke dorpsgek uithangt.

Ik zat te wachten op het moment dat hij brakend voorover zou stuiken, maar juist daar hield het filmpje op. Gemiste kans voor Sjuul Paradijs, hoofdredacteur van De Telegraaf. Hij zou graag hebben laten zien dat ze bij de publieke omroep ook kótsen op rekening van de belastingbetaler.

Bij GeenStijl vonden ze het maar niks, die berichtgeving van De Telegraaf: „Iemand uit de Nationale Homoscene, danwel een verbolgen VVD’er probeert Weesie & Kornuiten er bij te naaien.” Het verhinderde de stijlloze website niet het doopceel te lichten van nog een aantal, misschien nooit gedoopte, gasten, zoals wat pornosterren „uit de stal van Kim Holland”.

Daarmee komt de volgende reactie van de ook aanwezige Powned-voorman Dominique Weesie in een vreemd daglicht te staan: „Die blote meiden zijn vriendinnen van onze medewerkers.” Hij bedoelde het als een soort geruststelling, maar zou het dat ook werkelijk zijn voor de belastingplichtige Telegraaf-lezer?

Wat blijft ons het meest bij als we het gehele slagveld overzien van deze, mede door u en mij, betaalde losbandige uitspatting?

Eerst zien we dat PowNews Onno Hoes probeert te naaien. Vervolgens naait De Telegraaf PowNews. Daarna naait GeenStijl De Telegraaf én PowNews.

Zo slachten ze elkaar af in de rechterbenedenhoek van het Nederlandse medialandschap. Het lijkt de mocromaffia wel, maar dan met een vleugje (Kim) Holland.