Gucci’s powerkoppel moet weg. Waarom?

Photo Masatoshi Okauchi/REX

Bij het Milanese Prada maken ze zich lichte zorgen nu voor het eerst in jaren de omzet en winst dalen. Maar bij het Florentijnse Gucci, daar is het paniek. De topman wordt vervangen, de creative director stopt. En als de twee belangrijkste mensen van een bedrijf vertrekken, gaat het écht niet goed.

Tussen de regels lezen

Patrizio di Marco - sinds 2009 de topman van Gucci - vertrekt per 1 januari en wordt vervangen door Marco Bizzarri, maakte het Franse moederbedrijf Kering Group afgelopen week bekend. Zijn vrouw Frida Giannini is de belangrijkste vrouw in het bedrijf: de creative director, die de collecties ontwerpt. Zij vertrekt eind februari en werkte al sinds 2002 bij Gucci. Vervanging voor haar is er nog niet.

Opvolger Bizzarri is topman bij Bottega Veneta, waar hij ook al de opvolger van Di Marco was. Waarom de twee weggaan, is niet bekendgemaakt. Het persbericht spreekt in lovende bewoordingen over het koppel. Bizzari’s opdracht volgens het persbericht:

“Marco Bizzarri will support Gucci’s brand elevation strategy to continue to strengthen the brand’s international growth, reinforce its unique positioning and develop the iconic Florentine house throughout the changing world of luxury.”

Tussen de regels maakt het duidelijk wat er met de huidige top mis is. De drie zaken die hier genoemd worden - groei, een krachtig merk en de veranderende luxemarkt - zijn nu precies Gucci’s probleem.

De groei zwakt af

Onder moederbedrijf Kering Group vallen ook onder meer Bottega Veneta, Saint Laurent, Alexander McQueen, Stella McCartney, Balenciaga en Puma. Vorig jaar zette het concern 9,7 miljard euro om en het heeft zeker 35.000 werknemers. Ruim eenderde van de omzet komt uit Gucci, waar bijna 9.500 mensen werken. Het is (nog) een van de meest waardevolle merken ter wereld.

Maar sinds vorig jaar neemt de verkoop af. Ook dit jaar is Gucci’s omzet tot nu toe met 8 procent afgenomen.

Tassen en portemonnees zijn de meest gezichtsbepalende en meest verkochte Gucciproducten. En daar zit ook de grootste krimp.

Maar waarom?

De hele luxemarkt heeft momenteel te lijden onder een dalende verkoop, met name in Azië. Ook bij Gucci. Daar werd dit jaar óók al een leidinggevende van het luxemerk vervangen.

Toch is de omzet van Bottega Veneta, waar de nieuwe topman vandaan komt, sinds 2009 juist meer dan verdubbeld tot ruim een miljard. Analisten zeggen: de prijzen van Gucci zijn de laatste jaren hoger (of te hoog) geworden. En Giannini’s collecties, waarin ze voor een deel teruggreep op oude successen van Gucci, zouden niet opvallend genoeg zijn voor het dure merk. Grote logo’s - zoals Gucci lang had met de twee grote G’s - zouden door logomoeheid uit de mode zijn geraakt, in ruil voor meer discreter en exclusievere merken. Zoals Bottega. Want veel betalen voor een tas die iedereen heeft, zien Gucci’s klanten niet meer zitten.

Het eigen succes lijkt Gucci dus nu fataal te worden. Gucci is “in winterslaap”, noemde JP Morgan het eerder dit jaar. Is dit dan een wake-upcall? Aandeelhouders lijken de bestuurswissel nog even aan te zien; moederbedrijf Kering presteert de laatste dagen niet beter of slechter dan de belangrijkste Franse beursgraadmeters.