Gewoon eerst netjes vragen!

Google schendt de privacy van gebruikers. Het CBP dreigt nu met een miljoenenboete.

Google dreigt een miljoenenboete te krijgen omdat het de privacy van zijn gebruikers zou schenden. Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) geeft Google tot eind februari de tijd om te voldoen aan de Nederlandse privacywetgeving. Als het bedrijf weigert, treedt een boete in werking die kan oplopen tot 15 miljoen euro. Drie vragen over Google en privacy.

Wat doet Google fout volgens het CBP?

Zit je op internet, dan maak je gebruik van Google. Dat kan bijna niet anders. Om te beginnen is er de zoekmachine, die in Nederland een marktaandeel heeft van ruim 95 procent. Daarnaast zijn er andere veelgebruikte Googlediensten als Gmail, YouTube, Picasa en Google Maps.

Ook als je geen gebruikmaakt van Google is de kans groot dat het bedrijf jou wel weet te vinden. Google is namelijk ook eigenaar van advertentiebedrijf Doubleclick, dat via talloze sites zogenoemde tracking cookies op je computer of smartphone plaatst om je klik- en surfgedrag te monitoren. Dat gebeurt bijna altijd zonder dat je daar toestemming voor geeft. Ook zonder instemming worden je zoektermen bewaard, je e-mails in Gmail automatisch gelezen, wordt er gevolgd wat je op YouTube bekijkt en bij bepaalde instellingen op je smartphone wordt precies bijgehouden waar je je bevindt.

Al deze informatie geeft Google een nauwkeurig beeld van de interesses van zijn gebruikers. En daarvoor hebben adverteerders veel geld over. Daarom stelt Google profielen met voorkeuren van zijn gebruikers op en geeft adverteerders de kans om hun reclameboodschappen daarop af te stemmen. Iedereen kent de reclames voor bijvoorbeeld schoenen als je net naar schoenen hebt gezocht. Dit soort gerichte advertenties zijn niet illegaal. Het zonder toestemming verzamelen van persoonlijke voorkeuren, wat eraan voorafgaat, wel.

Wat vraagt het CBP nu van Google?

Dat het gebruikers eens netjes om toestemming vraagt voor het vastleggen en te gelde maken van hun gegevens. Hoe dat precies gebeurt, mag Google zelf bepalen. Een voor de hand liggende oplossing is een pop-upscherm waarop duidelijk wordt uitgelegd wat er wordt verzameld en wat Google daarmee doet. Pas nadat een gebruiker op ‘akkoord’ heeft geklikt, zou die worden doorgeleid naar de zoekmachine, YouTube of andere diensten.

Pop-ups? Irritant, en iedereen klikt toch altijd op ‘akkoord’.

Dat zou kunnen. Maar als dat zo was, dan zou Google gebruikers misschien al eerder volledig hebben geïnformeerd. Het bedrijf zelf stelt overigens de gebruikerservaring niet te willen belemmeren. Bij privacyclub Bits of Freedom hopen ze in ieder geval dat bewustwording over de massale gegevensverzameling door Google ruimte maakt voor alternatieve internetdiensten die niet alles van hun gebruikers willen weten.