Windvlaag helpt Brunel aan overwinning

Schipper Bouwe Bekking zorgt voor het eerst in vijf jaar voor een Nederlandse etappezege.

De bemanning van Brunel viert de overwinning. Met slechts 16 minuten verschil op de Chinese boot van Dongfeng werd de etappe Kaapstad-Abu Dhabi gewonnen. Uiterst rechts schipper Bouwe Bekking. Foto ANP

Eén resultaat had Bouwe Bekking in zijn hoofd, toen hij een jaar geleden tekende voor zijn zevende Volvo Ocean Race: eindelijk een keer winnen. Zaterdag liet de 51-jarige veteraan voor de kust van Abu Dhabi zien dat hij in deze editie alles aan boord heeft wat nodig is voor zijn grootste trofee. Na ruim 23 dagen zeilen, vanuit Kaapstad, won Bekking met het Nederlandse Team Brunel de tweede etappe van de race.

Opnieuw was de concurrentiestrijd moordend. De Chinese boot van Dongfeng, die vrijdag de leiding had overgenomen van Brunel, werd vlak voor Abu Dhabi achterhaald door Bekking en kwam uiteindelijk iets meer dan zestien minuten na de Nederlandse boot over de streep. „We kregen een paar uur voor de finish ineens een windvlaag van 20 tot 25 knopen”, zegt Bekking vanuit Abu Dhabi. „Daarmee zijn we Dongfeng voorbij gevaren. We hebben drie weken lang naast hen gevaren, soms met niet meer dan een bootlengte verschil. Deze overwinning is fantastisch voor het hele team. We hebben keihard gewerkt. En we hebben ook toen het heel spannend was, met heel weinig wind, het hoofd koel gehouden.”

Ook voor het Nederlandse zeilen is de zege van Brunel van belang, denkt Bekking, die in 1985 op de Philips Innovator van schipper Dirk Nauta voor het eerst meedeed aan – toen nog – de Whitbread Round the World Race. „We weten hoe enthousiast iedereen in Nederland is over deze race. Dat is één van mijn grote drijfveren: om meer kinderen in een bootje te krijgen in de nabije toekomst. Hopelijk draagt dit daar ook toe bij.”

Bekking was zelf de laatste Nederlandse zeiler die een etappe won in de oceaanrace. In januari 2009 won hij als schipper van het Spaanse racejacht Telefónica Blue de gedenkwaardige etappe van Singapore naar Qingdao, na een zware storm bij de Filippijnen.

De laatste keer dat een Nederlandse boot een etappe in de race won was in mei 2006: ABN Amro I, de latere eindwinnaar, finishte als eerste in Portsmouth, vanuit New York. Maar aan boord van die boot – van de Nieuw-Zeelandse schipper Mike Sanderson – zat geen enkele Nederlandse zeiler.

Gelet op het bizarre verloop van de eerste etappes is de twaalfde editie van de beruchte oceaanrace nu al een klassieker. Het is, net als in de eerste etappe, matchracen op de oceaan: zeilers die hun concurrenten op het water horen praten, kunnen ruiken wat ze eten – zo klein waren de verschillen tijdens de etappe over 5.200 zeemijl (9.600 kilometer). Er volgen nog zeven etappes; de laatste eindigt rond 22 juni volgend jaar in Göteborg.

In de eerste etappe, van Alicante naar Kaapstad (6.500 zeemijl), was de de Franse schipper Charles Caudrelier met Dongfeng slechts twaalf minuten na de winnaar gefinisht, Abu Dhabi Ocean Racing. Die boot eindigde zaterdag in zijn thuishaven als derde, ook maar 2,5 uur achter Brunel.

De etappe zal echter vooral worden herinnerd wegens de schipbreuk van het Deense Team Vestas Wind in de Indische Oceaan, tien dagen na de start. Mede door een fout van de Nederlandse navigator Wouter Verbraak liep de boot van schipper Chris Nicholson op een rif, vierhonderd kilometer ten noorden van Mauritius. „Een drama”, vindt Bekking nog altijd.

Verbraak zei vorige week dat hij voor het ongeluk onvoldoende had ingezoomd op de elektronische kaart, waardoor hij de ondiepten over het hoofd zag. Omdat er enkele onderzoeken lopen geeft hij geen interviews.