Dit zijn de Nederlandse sporters met de hoogste marketingwaarde

Foto ANP, bewerking NRC Q

Krijgt Ireen toch nog de commerciële eer die haar toekomst. De meervoudig Olympisch kampioene kan maar geen co-sponsor vinden sinds TVM de steun aan schaatsers staakte. Maar uit onderzoek blijkt: van alle Nederlandse sportvrouwen heeft Ireen Wüst de hoogste marketingwaarde.

Marktonderzoekbureau Repucom presenteert vandaag een onderzoek naar sportsponsoring in Nederland. 1.000 Nederlanders gaven daarvoor aan welke sporters ze kenden, hoe betrouwbaar ze die achten en hoe sympathiek ze hen vinden. Acht kenmerken samen maken een eindscore van 0 tot 100. Vier opvallende resultaten.

1. Voetballers en Anky van Grunsven

Beeld NRC Q

Bij de mannen in de top-5 uiteraard veel voetballers (Arjen Robben, Wesley Sneijder, Robin van Persie), maar ook schaatser Sven Kramer en turner Epke Zonderland.

De vrouwen komen uit vijf verschillende sporten: Ireen Wüst (schaatsen), Anky van Grunsven (paardensport), Ranomi Kromowidjodjo (zwemmen), Marianne Vos (wielrennen) en Naomi van As (hockey) zijn commercieel het interessantst.

2. We vinden de bekendste sportmannen niet zo sympathiek

Wat er opvalt bij de mannen? De totaalscore wijkt nogal af van de punten voor losse kenmerken. Wie het bekendst is, wordt niet het aardigst gevonden.

Alleen Epke Zonderland scoort op bekendheid, invloed én op sympathie goed. Hij deed dit jaar onder meer reclames voor Volkswagen.

3. Vrouwen scoren slechter dan mannen

De nummer één onder de sportvrouwen, Wüst, scoort lager dan alle mannen uit de top-5.

Terwijl zij juist commercieel actief is: dit jaar alleen al voor Gazelle, Volkswagen, KPN en Samsung. Haar 100.000 Twittervolgers zien om de zoveel dagen een tweet over één van die merken voorbijkomen. Zelden zonder uitroepteken.

Twitter avatar Ireenw Ireen Wüst Onlangs heb ik een olympische testrit gemaakt. Niet op het ijs, maar op de fiets! Volg hem via http://t.co/2UqKrLSAtj http://t.co/valIqJRMxr

Opvallend hoog scoort paralympisch atleet Marlou ‘Blade Babe’ van Rhijn. Ze is niet zo bekend, maar zij scoort het hoogst van alle vrouwen in 6 van de 8 categorieën.

4. Maar het is maar een score

Wat zo’n score uiteindelijk zegt over wat atleten verdienen met commercials en gesponsorde social mediaberichten? Weinig. “Het zegt vooral hoe goed een sporter wordt ervaren in de Nederlandse markt,” zegt Repucom-directeur Sebastiaan Westerhout. De best scorende heer is Arjen Robben. Maar juist zijn commerciële activiteiten naast het voetbal zijn volgens Repucom ‘miniem’, zeker vergeleken met andere topvoetballers.

Buiten Nederland zijn maar weinig atleten van Hollandse bodem geschikt voor marketing. Westerhout:

“Als je wereldwijd kijkt, tellen alleen topvoetballers als Robin van Persie of Wesley Sneijder mee.”

Nu we het er toch over hebben. De meestbekeken sportvideo op YouTube van dit jaar, van Nike (100 miljoen views)? Daar zit sowieso geen Nederlander in.