Ook prijsvechter Tele2 waagt zich nu aan 4G - wordt het dan goedkoper?

2012-12-17 00:00:00 DEN HAAG - Illustratie van de logo's van alle aanbieders van 4G: KPN, Vodafone, T-Mobile en nieuwkomer Tele2 op een mobiele telefoon. De frequentieveiling voor nieuwe vergunningen voor snelle mobiele telefonie en snel mobiel internet heeft 3,8 miljard euro opgebracht. ANP XTRA LEX VAN LIESHOUT Foto ANP

Vergeleken met andere Europeanen betalen Nederlanders veel voor mobiele data op hun telefoon. Hoogste tijd dus voor een nieuwkomer die de ingedutte concurrentiestrijd tussen KPN, Vodafone en T-Mobile nieuw leven in kan blazen.

Dat was het uitgangspunt van de frequentieveiling voor mobiele netwerken in 2012. Alleen duurt het nog tot 2016 voordat de belangrijkste nieuwkomer, Tele2, echt gaat concurreren.

Afgelopen vrijdag maakte Tele2 de eerste details bekend van de introductie van 4G (snel mobiel internet) in Nederland. Tele2 wist voldoende spectrum in de wacht te slepen om een eigen netwerk te bouwen – momenteel bellen en internetten Tele2-klanten nog via het netwerk van T-Mobile. Vanaf maart 2015 is het eigen Tele2-netwerk toegankelijk in de Randstad; de rest van het land volgt begin 2016.

Het Zweedse moederbedrijf typeert zichzelf als een fast mover maar op de Nederlandse markt is Tele 2 niet erg snel met de 4G-aanleg. KPN bood in april 2014 landelijke dekking voor 4G, Vodafone in september en T-Mobile heeft ongeveer 60 procent en rekent op landelijke 4G-dekking eind 2015.

Waar moet Tele2 de klanten vandaan halen?

Tele2 is erg ambitieus en streeft naar 20 procent marktaandeel. Het bedrijf telt nu 800.000 mobiele abonnees; in Nederland zijn 20 miljoen simkaarten in gebruik. De Brit Jeff Dodds, sinds april de baas bij Tele2 Nederland, belooft een “agressieve prijsstelling” maar noemt geen bedragen.

Dodds sprak vrijdag op een internationale analistenbijeenkomst. Hij ziet “enorme groeimogelijkheden” omdat het verbruik van mobiele data in Nederland laag is vergeleken met de rest van de wereld.

“Nederlanders gebruiken veel wifi-hotspots met hun telefoons. Dat hoeft niet meer als ze snel 4G ter beschikking hebben.”

Wellicht doet Tele2 inspiratie op bij de ‘uncarrier’-strategie, waarmee T-Mobile in de Verenigde Staten goed scoort.

Some of T-Mobile’s previous “Uncarrier” initiatives have included a move away from two-year service contracts, 200MB of free tablet data each month, free international data coverage, unlimited music streaming that doesn’t affect data usage, and more.   (via The Verge)

Het was onrustig bij de lokale Tele2-tak. Günther Vogelpoel, een van de grondleggers van Tele2 in Nederland, stapte vorig jaar op. Onlangs moest de directeur van de consumententak het veld ruimen, acht maanden na zijn aantreden. Dodds:

“Ach, elk bedrijf heeft zulke hobbels te nemen. Ons nieuwe 4G-netwerk is een goede manier om onze duizend Nederlandse werknemers weer te motiveren.”

Dodds werkte in het verleden bij Virgin Media, de Britse kabelprovider die werd opgekocht door Liberty Global. Liberty Global is ook de eigenaar van de Nederlandse kabelaar Ziggo, die momenteel mobiele diensten verkoopt via Vodafone. Ziggo heeft de plannen voor een eigen mobiel netwerk nog op een laag pitje staan – de investeringen zijn hoog.

Hoe kan het opboksen tegen grote concurrenten als KPN?

Tele2 is een kleine speler maar zegt efficiënt te kunnen werken omdat het alleen een nieuw 4G-netwerk hoeft te onderhouden, geen oudere netwerken. Gesprekken worden nu via T-Mobile afgehandeld, straks kunnen Tele2-klanten bellen via 4G (Voice over LTE). Daarvoor moeten wel de toestellen op de markt komen die deze techniek ondersteunen.

De gezamenlijke omzet van mobiele providers daalt in Nederland 6 tot 7 procent per jaar. Onderzoeksbureau Telecompaper rekent op een daling tot 2018. Het is de vraag of de markt dan nog groot genoeg is voor vier of vijf zelfstandige mobiele netwerken – zeker als ze gaan stunten met prijzen. Een consolidatieslag kwam al eerder voor: eind jaren negentig telde Nederland vijf mobiele netwerken, waarvan er uiteindelijk drie overbleven.

Eén scenario is dat T-Mobile en Tele2 in elkaars armen gedreven worden. Ze delen al infrastructuur: Tele2 gebruikt de zendmasten van T-Mobile om eigen 4G-zenders te installeren. Tele2 wil nu niet aan consolideren denken. Eerst een snel 4G-netwerk aanleggen en dan op jacht naar klanten, miljoenen klanten.