Los Angeles klaar met extra verkeersdrukte door handige navigatie-app

Foto iStock

Wat gebeurde er in Amerika terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het verkeer in Los Angeles is soms verschrikkelijk. Dat hebben inwoners inmiddels geaccepteerd. Maar wat ze niet pikken is dat Waze de verkeersdrukte schijnbaar nog erger maakt, schrijft Business Insider. Deze smartphone app, overgenomen door Google in 2013, geeft automobilisten routes die verkeersopstoppingen omzeilen en daarmee nieuwe creëren.

De boze inwoners van doorgaans rustige buurten zijn de voor files zorgende sluiproutes door hun straten zat. Want hun reistijd neemt opeens toe. Een boze burger laat weten dat ze twee uur moet rijden om bij haar universiteit - zes kilometer verder - te kunnen komen. Zelfs het rapporteren van niet-bestaande omleidingen of auto-ongelukken zorgt er niet voor dat Waze hun buurten met rust laat. Dat komt omdat de app “te goed is” laat een woordvoerder van de ontwikkelaar weten tegenover Business Insider.

Veel lijken de autoriteiten niet te kunnen doen aan de klachten van inwoners. Maar het is duidelijk: Los Angeles is nog lang niet klaar met Waze.

PetSmart is verkocht

PetSmart wordt voor 8,25 miljard dollar overgenomen door BC Partners Group. The Wall Street Journal noemt het - op de valreep - de grootste aankoop door private investeerders in 2014.

BC Partners Group betaalt 83 dollar per aandeel van de dierenwinkelketen. De groep van investeerders snijdt hiermee concurrent Apollo Global Management LLC, die ook interesse toonde in PetSmart, de pas af. In de zomer begonnen aandeelhouders PetSmart onder druk te zetten om het bedrijf in de verkoop te zetten. De keten verloor de afgelopen jaren terrein aan Walmart, Target en Amazon. De verkoop van PetSmart is volgens The Wall Street Journal voor een deel een reactie op het veranderende winkelgedrag van consumenten. De dierenwinkel werd in 1987 opgericht en groeide sinds die tijd uit tot een imperium van 1350 winkels waarvan meer dan de helft ook de diensten van dierenartsen aanbieden.

Homejoy stopt ‘even’ in Canada

Homejoy legt binnen enkele weken de activiteiten in Canada stil, meldt TechCrunch. Waarom is niet duidelijk. Volgens de start-up, die professionele schoonmakers verbindt met huiseigenaren, wil het de komende tijd richten op andere markten.

In de zomer van 2013 breidde het Amerikaanse Homejoy zijn netwerk uit naar Canada in steden als Toronto en Vancouver. Daarnaast zijn hun schoonmakers ook te vinden in New York, Londen, Parijs, Berlijn en ruim twintig andere wereldsteden. De Europese locaties zijn grote groeimarkten, liet Adora Cheung in oktober weten. De CEO overweegt overigens om Homejoy uit te breiden met diensten als een klusjesman en loodgieters.

Er lijken dus geen grote problemen te zijn met Homejoy, aangezien het wel blijft uitbreiden. Tegen welke problemen de startup in Canada is opgelopen moet de komende tijd blijken. Een woordvoerder laat tegenover TechCrunch weten dat het gaat om een “tijdelijke pauze”.