Jaroussky: vocaal fenomeen

Het is dé trend onder zangers: zelf het begeleidende orkest dirigeren. Sopraan Barbara Hannigan doet het, mezzo Nathalie Stutzmann en nu ook countertenor Philippe Jaroussky met ‘zijn’ authentieke Ensemble Artaserse. Pietà heet de cd met Maria-muziek van Vivaldi, de ‘rode priester’ wiens voetstappen in Venetië worden gevolgd op een bonus-dvd.

Pietà, de titel zegt het al, bevat lijdensmuziek, zoals het onvolprezen Stabat Mater over Maria, wenend bij het kruis. Maar het is ook een bijzonder kerstconcert, met Clarae stellae, scintilate (‘Heldere sterren, fonkel’), een concerto, een deel uit Gloria en het Salve Regina. Verwijzingen naar de lijdenstijd horen bij Kerstmis: Christus komt op aarde om door zijn sterven ons te verlossen. In Bachs Weihnachtsoratorium klinkt ook de muziek van O Haupt voll Blut und Wunden. Jaroussky, een vocaal fenomeen met zijn bijna instrumentale stemgeluid, vindt hier zijn natuurlijke plaats met lange, zwevende lijnen.