De Bezige Bij viert feest: keiharde gangsterrap en natuurlijk een eekhoorn

Bo&Caro gaan elke dag naar een bedrijf. Ze zijn bij aandeelhoudersvergaderingen, productpresentaties of vrijdagmiddagborrels en willen graag weten: wie is hier belangrijk?

Wat: Het zeventigjarig jubileum van uitgeverij De Bezige Bij te Amsterdam
Wie: directeur Henk Pröpper, financiënman Bertan Veldhuizen van Zanten, Peter Rosendaal van CPNB en heel veel schrijvers, onder wie: Remco Campert, Charlotte Mutsaers, Tommy Wieringa, Maartje Wortel, Philip Huff, Thomas Heerma van Voss, Peter Buwalda, Ramsey NasrKees van Kooten, en Coen Verbraak

Ietwat verloren staat hij bij de entree van De Bezige Bij. Henk Pröpper, directeur van de uitgeverij, geeft iedere gast een hand. “Welkom. Welkom. Welkom.” Vermoeiend. Kon hij maar rustig achter zijn bureau zitten, met een boek. Maar zijn kantoor is deze avond omgebouwd tot een rookkamer in jaren-twintigstijl en vormt het middelpunt van het feest. Verhuld in rooksluiers zit daar Remco Campert onder een ouderwetse schemerlamp. Charlotte Mutsaers probeert een opgezette eekhoorn te negeren. Tommy Wieringa leunt nonchalant tegen de leuning van een glanzende Chesterfield.

Pak het poëtisch aan

Bertan Veldhuizen van Zanten slaat het literair tafereel bedremmeld gade. Hij werkt pas een week bij de uitgeverij, afdeling financiën. Aan hem de taak inkomsten en uitgaven in kaart te brengen, zoals hij eerder deed voor KPN en T-Mobile. Maar nu moet hij zich dus handhaven binnen de niet per se héél economisch competente culturele sector. “Met kunstenaars moet je het nooit over kosten en baten hebben”, werd hem geadviseerd.

“Daar gruwen ze van. Als je ze van iets wil overtuigen, moet je het zo poëtisch mogelijk aanpakken.”

De meisjes van de bediening zijn in elk geval al tot een strenge poëtica verordend. Uitgedost in extravagante Charlestonstijl serveren ze blokjes kaas en plakken leverworst. Voor de kleine Bijtjes, zoals Maartje Wortel en Philip Huff, zijn er gin-tonics. En een lichtgevende discovloer. Thomas Heerma van Voss is de DJ. Best lastig de dansvloer vol te krijgen, schrijvers zijn nou eenmaal geen dansers. “Maar ik ga straks gewoon keiharde gangsterrap draaien. Dan komt het wel goed.” Grootste uitdaging? “Peter Buwalda aan het dansen krijgen.”

Boekenbalsfeertje

Peter Rosendaal van het CPNB neemt tevreden een trek van zijn Lucky Strike, de bonte menigte in zich opnemend. “Echt een boekenbalsfeertje, maar dan zonder alle vervelende televisiemensen.” Rosendaal is medeverantwoordelijk voor het jaarlijkse bal in de Stadsschouwburg. Vooral over het programma is er volgens hem altijd veel te doen. “Gewoon niet iederéén heeft zin in een Ramsey Nasr die drie kwartier lang op zijn hurken zit te dichten.”

Het wordt drukker, de houten trappen van het oude pand kraken vervaarlijk. Kees van Kooten schuimt de gangen door, Coen Verbraak staat met een mooie jonge schrijfster in een hoekje. Geluid van rinkelend glas. Ging daar een raam aan diggelen? Misschien Mai Spijkers, de directeur van Prometheus, die probeert binnen te komen, oppert iemand.