‘Belangstelling voor witte kunstboom is groter dan ooit’

Dat schreef Telegraaf.nl

Illustratie Martien ter Veen

De aanleiding

Na de keuze voor een kunstkerstboom in plaats van een echte boom, wordt het pas echt moeilijk. Want wat voor boom wil je eigenlijk? Eentje met een vlakke zijde die je ondersteboven kan hangen om ruimte te besparen? Een snel op te zetten one minute tree? Met besneeuwde takken? Of zelfs een boom die helemaal wit is?

Bij kunstkerstbomen zijn de mogelijkheden eindeloos, maar die laatste optie – in vakjargon: een icelandic pine – is dit jaar populairder dan ooit, aldus De Telegraaf op basis van een „analyse” van een online warenhuis.

Waar is het op gebaseerd?

Zoals het zo vaak gaat: een bedrijf stuurt een persbericht met een lekkere kop („Piek in vraag naar witte kerstbomen”) de wereld in. Kans is groot dat er iemand is die het overneemt. In dit geval de site van De Telegraaf.

De onderbouwing in het persbericht is vederlicht. Het gaat over het bezoekgedrag van „enkele duizenden online shoppers”. Navraag leert dat de analyse bestaat uit de vaststelling dat tien procent van de tienduizend kliks op de pagina’s met kunstkerstbomen bestemd was voor de witte variant. Een vergelijking met het aantal kliks een jaar eerder is niet gemaakt. Dat er sprake is van grotere belangstelling is geconcludeerd op basis van data van Google: de zoekopdracht ‘witte kerstboom’ komt dit jaar vaker voor.

En, klopt het?

Op basis van deze data concluderen dat de belangstelling voor de volledig witte boom groter is dan ooit, is ongefundeerd. Maar klopt de stelling niet?

‘Groentrendwatcher’ Romeo Sommers ziet de trend niet. „Het draait dit jaar veel meer om natuurlijk chique. De tonen zijn rustiger, en daar past wit bij. Maar een volledige witte kerstboom zie ik voor het grote publiek nog niet terug.”

Nu is belangstelling lastig te meten. Heb je belangstelling als je ‘witte kerstboom’ googelt? Of in het tuincentrum naar het prijskaartje van een icelandic pine kijkt? Daarom gaan we op zoek naar cijfers, zodat we de belangstelling kunnen afmeten aan het aantal verkochte witte kunstkerstbomen.

Een belrondje langs tuincentra en webwinkels schept geen duidelijkheid: de ene verkoper heeft wel het gevoel dat er meer vraag is, de ander niet. Cijfers zijn niet beschikbaar.

Daarom gaan we een stapje verder in de keten. Veel retailers kopen hun kunstkerstbomen in bij Edelman, de grootste aanbieder van kunstkerstbomen. Directeur Ronald van Veen gaat op onderzoek uit en belt vervolgens snel terug. „Als we sec naar de witte bomen kijken, dan hebben we dit jaar een omzetgroei van dertig procent.”

De prijs van de bomen is gelijk gebleven, dus Edelman heeft dit jaar daadwerkelijk dertig procent meer witte bomen verkocht. Dat klinkt spectaculair, maar Van Veen benadrukt dat het „slechts om drie procent” van de totale verkoop in Europa gaat. „Daarvan gaat de helft naar Frankrijk. De grootste groei zit dit jaar in Nederland en Duitsland.”

De witte boom is dus een lokaal verschijnsel. Dat wordt bevestigd door de directeur van een Thaise kunstkerstbomenfabriek. Op een uurtje rijden van Bangkok wordt door Triumph Tree „zeker een paar procent” van alle kunstkerstbomen ter wereld geproduceerd, vertelt directeur Richard MacKellar.

Naar Europa verscheepte hij inderdaad meer witte kerstbomen dit jaar, maar „voor andere markten is er geen verandering in bestelvolume”. De hogere aantallen in Europa worden dus niet tenietgedaan door minder bestellingen buiten Europa.

Conclusie

Het aantal verkochte witte kunstkerstbomen is maar een klein percentage van het totaal aantal bomen. Dat neemt niet weg dat er wel degelijk meer volledig witte kunstkerstbomen worden geproduceerd en verkocht dan voorheen het geval was. Daarom beoordelen we de stelling als waar.