Acteur Gijs Blom (17) wil dit schooljaar zijn vwo-diploma halen, dus doet hij even geen films. Maar ja. Dat is best lastig voor iemand met ambitie. Dus koos hij een onderwerp voor zijn profielwerkstuk waarmee hij toch nog een projectje kon doen. En met ‘dat projectje’, de indringende korte film Escapade, haalde hij in twee dagen 10.000 views.
De film van Gijs Blom (bekend van onder andere Sonny Boy, Jongens, Nena en Pijnstillers) vertelt het verhaal van twee vrienden die besluiten van huis weg te lopen. Escapade gaat over keuzes maken, angst en zelfontplooiing. Blom speelt de hoofdrol, samen met goede vriend Robin Boissevain. Ook zijn vrienden Nino de Ponti en Jesse van der Pluijm werkten mee.
Profielwerkstuk
De twintig minuten durende film hangt samen met het profielwerkstuk van Blom en De Ponti, over de vraag: moet een film veel geld kosten om succesvol te zijn? Die vraag kwam voort uit hun verbazing over de enorme verschillen tussen de kosten van films uit Hollywood en films uit Nederland, vertelt Blom.
“Waarom zijn films daar zo veel duurder dan hier? Dat vonden we bizar. Alles is Liefde kostte bijvoorbeeld zo’n drie à vier miljoen euro. Als je dat vergelijkt met The Other Woman… Die film kostte zo’n veertig miljoen dollar. Waar zit dat verschil dan in? Ik denk dat het in luxe zit. In Nederland halen we naar mijn mening meer uit ons geld als het op filmmaken aankomt.”
Het project werd deze zomer bedacht, de film binnen twee maanden gemaakt. Blom en De Ponti benaderde vriend Noah Zeeuw, die het YouTube-kanaal FilmFabriek heeft. “Hij maakt video’s voor YouTube dus is eraan gewend zo veel mogelijk kwaliteit te halen uit zo weinig mogelijk geld”, zegt Blom. FilmFabriek is onderdeel van het grotere Mediakraft, dat wilde helpen bij de productie van de film en apparatuur ter beschikking stelde.
“We dachten: misschien mogen we apparatuur lenen, als we onze video op hun kanaal uploaden. Ze zeiden binnen vijf minuten dat ze wilden meedoen.”
En, wat kostte het?
Voor hun profielwerkstuk interviewden Blom en De Ponti regisseur en producent Dave Schram. Hij zei: je moet rekening houden met een kostenverdeling van 70-30. Zeventig procent van de kosten gaat naar het personeel, dertig procent naar apparatuur. Blom:
“We hebben alles gratis gekregen. Als we apparatuur hadden gehuurd voor de zes dagen dat we aan het draaien waren, was dat 1300 euro geweest. We hadden van Mediakraft een budget gekregen van 1500 euro voor de overige kosten. Dat is onder meer uitgegeven aan muziek. Bij het opnemen van de muziek die ik gecomponeerd heb kregen we hulp van Massive Music, dat is het bedrijf van de vader van een goede vriend van ons. Hij bracht ons ook in contact met opkomende artiesten die graag wilde meewerken. Volgens de 70-30regel is de waarde van deze film in totaal 9404,83 euro. Maar dat hebben we dus niet uitgegeven.”

Schermafbeelding uit de film. Camerawerk Marthijn van Steinvoorn
Vrijheid in Berlijn
Het script van Escapade is gebaseerd op een verhaal dat vaak bij Blom terugkomt, wanneer hij nadenkt over films die hij zou willen maken. Een groep vrienden gaat op zoek naar vrijheid, en belandt in die zoektocht in Berlijn.
“Dat komt eigenlijk een beetje door een vakantie die ik met goede vrienden heb meegemaakt in Berlijn - dezelfde groep als met wie ik deze film heb gemaakt. Het was twee jaar geleden. Ik was overweldigd door de stad, ik vond het zo gaaf. De timing, de mensen met wie ik was, de dingen die we hebben meegemaakt. Ik voelde me helemaal vrij. Dat was een hele bijzondere vakantie voor mij. Deze korte film was een experiment met dit verhaal, maar ik zou er nog een heel groot verhaal omheen kunnen bouwen.”
Volgend jaar
Het filmen kostte Blom heel veel tijd. Nu de focus terug op school, en af en toe op de toekomst, tijdens audities voor filmprojecten na het eindexamen. Volgend jaar een tussenjaar.
“Ik wil graag weten hoe het is om geen verplichtingen te hebben en alleen te doen waar je zelf voor kiest. Zo veel mogelijk werken, want dat vind ik het leukst.”
Voor zijn profielwerkstuk haalde hij trouwens een negen.