Plan van KNVB zet amateurclubs buitenspel

Dat mensen weinig leren van de geschiedenis is bekend. Het besluit van de KNVB tot de herinvoering van de tweede divisie laat zien dat men ook niet in staat is het heden goed te lezen. Terwijl de clubs uit de Jupiler League financieel op de rand van de afgrond balanceren, besluit de voetbalbond het nog wat moeilijker te maken door een extra concurrent uit de grond te stampen.

Waarom? Om de FIFA en de UEFA te plezieren. Zelfs als er een gebrek aan doorstroming is, zoals zij zeggen, dan is het nog de vraag of we dit tegen hoge kosten willen verhelpen. Waarom strijden de laatste twee teams uit de Jupiler League niet gewoon tegen de kampioenen van de topklassen? Dan gaan de beste twee naar de Jupiler League en gaan de laatste twee naar de topklasse. Sportieve prestaties komen zo centraal te staan. Als een amateurclub een promotie weet af te dwingen, is dat juist wat voetbal mooi maakt: David versus Goliath.

Maar daar gaat het de KNVB niet om, die kijkt slechts of een club wel aan de voorwaarden voldoet. Zo moeten promoverende clubs minimaal vier spelers een contract van 12 uur per week aanbieden. Iedereen die de voetbalwereld een beetje kent, ziet de problemen al voor zich. Er zijn dan teams waarvan 4 spelers zo’n 50.000 euro per jaar opstrijken. De rest van de selectie en de vrijwilligers moeten het met een consumptiebon doen. Een rondgang langs de amateurclubs laat dan ook zien dat geen van allen er brood in zien. Vooral bij traditionele clubs zoals AFC, KHFC en Hercules is er veel oppositie.

Invoering van het plan zal tot veel faillissementen leiden, bij professionele- en amateurclubs. Als de KNVB en de UEFA het voetbal echt gezond willen maken, kunnen ze beter serieus werk maken van de herverdeling van fondsen binnen het betaalde voetbal.

Jumboreclame

Gehandicapten niet zielig

Ik erger me aan het kerstpakket dat in de omstreden Jumboreclame wordt bezorgd bij een gehandicapte in een rolstoel. Voor zover ik weet zijn rolstoelers oververtegenwoordigd bij de voedselbanken noch in de schuldsanering. Terwijl de actie met name bedoeld is voor deze groepen. De enige gedachtegang die ik mij kan voorstellen is dan deze. Het reclamebureau had nog een zielig iemand nodig, dus ze zochten een stereotype om dit te verbeelden. Toen hadden ze het:„We doen een gehandicapte!”

Als rolstoelgebruiker ervaar ik regelmatig dat gehandicapten in Nederland als zielig worden beschouwd én benaderd. Er worden allerhande etiketten op ons geplakt. Zo zouden we niet kunnen werken, hebben we weinig geld en zijn we sneu. Dit is in de meeste gevallen geheel ten onrechte. Jumbo bevestigt dat onjuiste beeld nog eens. Ik vind dat kwetsend en stigmatiserend.

Ellen de Vries, Den Haag

Regionale dagbladen

Lokaal nieuws is er nog wel

In NRC (10 december) lezen we over de lagere oplagecijfers van regionale kranten. Daarbij wordt steevast de opmerking gemaakt dat steeds meer mensen niet op de hoogte blijven van lokale zaken, zoals de gemeenteraad. Dat valt mee. Woonachtig in Haren ontvang ik meerdere huis-aan-huis bladen die mij juist op dit gebied informeren. Wel mis ik het Dagblad van het Noorden vanwege de familieberichten en het universitair nieuws. Maar de gratis kranten bieden veel compensatie; de behoefte om een regionale krant te nemen is dan ook gering.

Poppe Dijkhuis