Een zithoek op wielen

De Golf is gewoon niet gebouwd voor elektrisch rijden. Bas van Putten bedrijft bejaardensport in de Golf GTE.

Dit is hem, de Golf GTE, de plug-in-hybride met de subtiele herkenningstekens die hem helemaal zijn eigen smoel moeten geven. Hoewel? De blauwe sierstrip in de grille, de blauwe logo’s en de blauwe streepjes in de ruitjesbekleding doen zo aan de Golf GTI denken dat er verband moet zijn; andere kleur, zelfde stijl. Klopt: wat bij de snelle GTI rood is, is bij de GTE blauw, de kleur voor schoon en zuinig bij VW. De verwijzingen zijn bedoeld om het sportieve, GTI-achtige temperament van de milieuheld te beklemtonen. De GTE haalt een topsnelheid van 217, geen dagelijkse kost in de niet heel dynamische hybride middenklasse. Wild op verzoek, sober van nature. Eureka.

Hij is te koop vanaf 36.995 euro en zal importeur Pon kortstondig slapend rijk maken, met 7 procent bijtelling tot eind 2015. De GTE wordt naast de vergelijkbare Passat GTE de verkoophit die Pon zich later met gepaste nostalgie zal heugen. Vanaf 2016 wacht plug-ins zwaarder weer door een nieuw bijtellingsysteem dat ook de GTE zal treffen met een opschaling naar 15 procent. Tot dat zwaard van Damocles valt, is dit de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV tegen een prijs die een Duits premiumproduct binnen bereik brengt van fiscale ritselaars voor wie de Mitsubishi te gewoon was. En de Volvo V60 Plug-in onbetaalbaar.

Ik zie twee mogelijkheden om dit nieuws te verwerken. De eerste: in homerisch lachen uitbarsten. Hoewel hij voor zijn droevige prestige liever Duits rijdt dan Japans, zal het de voordeeljager worst zijn wat zo’n plug-in aan spaartalent in huis heeft. Hij pakt zijn staatsbonus en maakt zich met rokende banden uit de voeten, bij de pomp dokt de baas.

Optie twee is hopen op het wonder dat VW verkondigt, een verbruik van 1,5 liter op 100 kilometer – en dan alsnog in lachen uitbarsten. Want 1 op 66,7 met een Golf van 1500 kilo, 230 meer dan de GTI, dat geloven ze toch zeker zelf niet? Maar als beroepsidealist blijf je je vastklampen aan dat wanhopige geloof in vooruitgang. En?

Met 204 tegen 220 pk heeft de GTE weliswaar minder vermogen dan de GTI, zijn royale trekkracht van 350 Newtonmeter moet voldoende zijn om de hybride vetzak vlot te trekken. Dat valt tegen. In vergelijking met de GTI, een van de mooist uitgebalanceerde hatchbacks op de markt, is de GTE een logge, hangerige auto. Van de fantastische precisie waarmee je echte GTI’s door bochten trekt is weinig over. Ik wil best aannemen dat hij in 7,6 seconden naar de honderd sprint, het gaat met lange tanden. Bejaardensport.

Hybride spel

Nou, dan gaan we toch gewoon 1 op 66 rijden? Daar is hij voor en de fabriek zegt dat het kan. Hoho, dat zegt VW niet. Kijk, zegt VW, u moet het zo zien. Onze verbruiksmetingen doen we op basis van Europese voorschriften die nu eenmaal dit gemiddelde opleveren maar niet heel realistisch zijn, dus reken ons er niet op af, maar neem van ons aan dat we tot het gaatje zijn gegaan. Dat is een beetje waar. VW heeft het hybride spel behoorlijk in de vingers. Elektro- en benzinemotor spelen elkaar netjes en subtiel de bal toe. Op stroom alleen moet je met een actieradius van vijftig kilometer makkelijk je werk kunnen halen. Laat het dertig zijn. Niet slecht.

Dan nog is deze auto lapwerk. Al die achteraf gehybridiseerde volumemodellen zijn ontwikkeld om tegen niet te hoge kosten snel aan steeds dwingender Europese emissienormen te voldoen – met de volstrekt onrealistische verbruikscijfers die dankzij verplichte Europese meetmethoden kracht van wet hebben. Dat mag je gerust bezopen vinden. Bij energiezuinige auto’s stem je techniek en ontwerp vanaf de tekentafel intelligent op elkaar af, zoals Toyota deed met de Prius en VW zelf net met de peperdure, vederlichte XL1. Een Golf verbouwen die er niet voor is gemaakt en er niet naar presteert, is water naar de zee dragen.

Als de stroom op is, geeft de boordcomputer snel 1 op 16 aan, wat een simpel benzine-Golfje ook haalt. Bij de GTE lever je ten opzichte van de gewone Golf bovendien 100 liter bagageruimte in, die batterijen moet je ergens kwijt. In dat licht bezien is de stekker-Golf weggegooid geld, terwijl het verder de auto is die je van Volkswagen mocht verwachten, comfortabel en subliem gemaakt, in de elektromodus fluisterstil. Maar GTE, ga weg. Een zithoek op wielen met de dynamiek van Koffietijd, dat is het. Had hem DE genoemd.