Waar in Europa kan je nog wél een Uber-taxi krijgen?

Foto Reuters
Update 15 december: Het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft UberPop vanmorgen alsnog onwettig verklaard. Een eerder dit jaar aangenomen wet legt de taxidienst voor privé-chauffeurs aan banden, verklaarde het ministerie. Een Franse rechter zei afgelopen vrijdag nog UberPop niet te kunnen verbieden.

Dat Uber nogal snel groeit, zal niemand zijn ontgaan. Het in 2009 opgerichte taxibedrijf uit San Francisco haalt volgend jaar naar verwachting een omzet van 10 miljard dollar (8 miljard euro) en heeft taxi’s rondrijden in tweehonderd steden in 51 landen.

Ook moeilijk te missen was hoe Uber over de hele wereld stevig wordt aangepakt. Het taxibedrijf heeft namelijk een nogal zware week. Van thuisstaat Californië tot New Dehli kreeg het bedrijf met (voorlopige) verboden en rechtszaken te maken. Vooral in Europa heeft de taxidienst het moeilijk. Maandag: verbod op UberPop in Nederland. Dinsdag: heel Uber voorlopig verboden in Spanje. En vandaag oordeelde de Franse rechter over een nationaal verbod op UberPop.

Verreweg de meeste zaken tegen Uber gaan over regels voor taxichauffeurs. Vooral het onderdeel UberPop, dat particulieren zonder taxivergunning of opleiding in staat stelt om hun auto als taxi te gebruiken, staat wereldwijd op gespannen voet met lokale regels. Ondanks de verboden blijft Uber meestal gewoon zijn diensten aanbieden, op straffe van boetes van vaak duizenden euro’s per rit.

Dus nu vraag je je af: waar in Europa kan ik nog wel legaal een Uber(Pop)-taxi bestellen? Nou, hier:

Beeld Studio NRC

Ubers juridische strijd in vijf Europese landen:

Frankrijk

De Franse rechter oordeelt vandaag over een verbod op UberPop. Het bedrijf staat voor de rechter omdat UberPop-chauffeurs zonder taxivergunning passagiers vervoeren. Oneerlijke concurrentie, menen de aanklagers, omdat taxichauffeurs vaak duizenden euro’s betalen voor een vergunning. Hun advocaat tijdens een hoorzitting:

Uber respecteert simpelweg de regels niet. En het is heel moeilijk om daarmee te concurreren.

Uber zegt dat een verbod op UberPop  de hele deeleconomie vogelvrij verklaart, inclusief de succesvolle Franse carpooldienst BlaBlaCar. Volgens de klagers is dat onzin, omdat de taxidienst winst probeert te maken in tegenstelling tot carpoolers die een ritje delen.

Nederland

Chauffeurs die via UberPop mensen vervoeren, overtreden volgens de Nederlandse rechter de wet. Zij beschikken niet over de verplichte taxivergunning en worden daarom beschouwd als ‘snorders’: illegale taxichauffeurs.

De Inspectie Leefomgeving en Transport eiste dat Uber stopt met het aanbieden van UberPop op last van een dwangsom van maximaal 100.000 euro. Een bezwaar daartegen van Uber werd maandag door de rechter afgewezen. Uber gaat in beroep.

Spanje

Uber mag voorlopig niet meer in Spanje opereren, oordeelde de rechter in Madrid dinsdag. De rechtbank moet nog een definitief oordeel vellen over de diensten van het bedrijf. Volgens de rechter rijden Uber-chauffeurs rond zonder de benodigde vergunningen, waardoor ze oneerlijk concurreren met bestaande taxibedrijven.  Barcelona en Madrid hebben Uber eerder al op eigen houtje verboden.

Duitsland

In Duitsland kreeg  UberPop in augustus een voorlopig verbod, dat enkele weken later weer werd opgeheven. Branchorganisatie Taxi Deutschland had de zaak aangespannen omdat Uber chauffeurs zonder taxivergunning aan passagiers koppelt.

Ondanks die uitspraak werden de diensten van Uber eind september toch verboden in Berlijn en Hamburg. UberPop screent zijn chauffeurs onvoldoende  en is daarom onveilig, zei de rechter in Berlijn. Chauffeurs van Uber Black, dat limousines per app aanbiedt, zijn ook in overtreding omdat ze geen taxistandplaatsen gebruiken.

België

Brussel verbood UberPop in april, omdat chauffeurs zonder vergunning rondreden. Uber is in beroep tegen de uitspraak en blijft de dienst gewoon aanbieden.