Ook Walmart verslikt zich in China

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

China is een hele moeilijke markt voor buitenlandse bedrijven. Dat ondervindt Walmart nu ook, schrijft Quartz.

Volgens het online magazine leek Walmart uiterst geschikt te zijn voor een land als China. De winkelketen haalt er al jaren goedkoop geproduceerde goederen vandaan en tijdens de recessie was dit het enige land waar de verkoopcijfers bleven groeien. Een onderzoek van Bloomberg toont echter aan dat al die goede cijfers het resultaat zijn van een creatieve boekhouding. Sterker nog, de boeken tonen aan dat Walmart al sinds 2009 marktaandeel verliest in China.

Het lijkt erop alsof succes in China een sprookjesverhaal blijft. Eerder leken Best Buy en BMW het bij hun debuut in het land goed te doen, waarna de verkoopcijfers daalden en de bedrijven in zwaar weer terecht kwamen. In het laatste kwartaal daalden de inkomsten van Chinese Walmart-winkels zo sterk dat het gedwongen wordt om slecht presterende filialen te sluiten. Ook Walmart lijkt zich dus te verslikken in het vasteland.

Ericsson dwingt verkoopstop Xiaomi af in India

Xiaomi heeft de verkoop van telefoons in India stopgezet, bevestigt de Chinese fabrikant. Volgens TechCrunch gaat het om een tijdelijke ‘pauze’ nadat een Indiase rechter de verkoop verbood vanwege inbreuk op patenten.

Ericsson klaagde daar recentelijk Xiaomi voor aan. De Chinese telefoonfabrikant zou “oneerlijk” draadloze technologie hebben afgekeken van het bedrijf en dus zo “niet de lasten hoeven te dragen van langdurig onderzoek en ontwikkeling”. Volgens Ericsson zou het al drie jaar lang geprobeerd hebben om in contact te komen met Xiaomi over deze kwestie.

Xiaomi staat naar eigen zeggen “open” voor een “vriendschappelijke” oplossing van het geschil. Volgens TechCrunch rekent de Chinese fabrikant er op dat Ericsson met hen wil schikken, zoals het eerder in vergelijkbare zaken heeft gedaan. Xiaomi is de op drie na grootste fabrikant van telefoons ter wereld. Dit jaar verwacht het bedrijf zestig miljoen smartphones en tablets te verkopen. Naar verwachting zullen dat er in 2015 honderd miljoen worden.

Sinaasappelchips, only in Japan

In Japan is ‘Orange’ niet ‘the new Black’. Het is de nieuwste smaak van chips, schrijft The Wall Street Journal. Volgens voedselfabrikant Koikeya uit Tokio moet de sinaasappelsmaak de nieuwste rage worden onder chipseters.

Of dat gaat lukken is nog onduidelijk. Chips met cappuccino-smaak legden het ook al snel af in de Verenigde Staten (zelfs koffie-experts herkenden de smaak niet eens).

Koikeya is echter positief en noemt het product “uniek en verrassend”. De smaak past volgens hen bij de stevige wintertrek in traditionele mikan-sinaasappelen en de niet seizoensgebonden en niet te stillen honger naar vettigheid.