Milieuzone tóch weer op de kaart

Zijn voorganger Eric Wiebes blies plannen voor een milieuzone voor bestelwagens vorig jaar af, maar als het aan wethouder Abdeluheb Choho (Duurzaamheid, D66) ligt, komt hij er toch. Per 1 januari 2017 mogen dieselbestelauto’s van vóór bouwjaar 2000 de stad niet meer in, zo staat in zijn duurzaamheidsagenda.

Het plan ketste af na kritiek van ondernemers. Die mochten vervolgens zelf met alternatieven komen. MKB Nederland snapt dan ook niet dat het plan weer terug is. Volgens woordvoerder Mieke Ripken blijven bestelauto’s niet de boosdoeners.

De plannen van de ondernemers waren echter niet voldoende, zegt Choho. „Het waren mooie, stimulerende maatregelen, maar er zou geen vervuilende auto door verdwijnen.” Ripken zegt dat een jaar te kort is voor alternatieve plannen, Choho is het daar niet mee eens.

Milieudefensie vindt juist dat Choho te weinig doet: Amsterdam raakt achterop bij steden als Utrecht, waar ook een milieuzone is. Appels met peren, volgens Choho. „Hier gaat het om een gebied van 35 vierkante kilometer, in Utrecht om 3,5. De impact is hier groter.”

In de plannen staan ook onder andere milieuzones voor vervuilende taxi’s en touringcars vanaf 2018. In 2025 moet er het liefst uitstootvrij zakelijk gereden worden in de stad. Choho: „We laten de focus op normen los en gaan ons richten op de gezondheid voor inwoners.”