Veilinghuis R’dam richt zich op design

Het Vendu Notarishuis springt in het gat dat ontstond sinds Christie’s in Nederland stopte met toegepaste kunst veilen.

Foto Walter Herfst

Voor een lokaal veilinghuis bood het Vendu Notarishuis in Rotterdam altijd al veel designvoorwerpen aan. Een kwestie van goed om je heen kijken, zegt directeur Arne Bonsaksen. Bij de honderden inboedels die hij jaarlijks taxeert probeert hij niet alleen oog te hebben voor schilderijen, staande klokken en antieke meubels. Bonsaksen: „Die traditionele spullen leveren steeds minder op. Ik kijk altijd in kasten, of er niet toevallig een Copier-vaasje staat.”

Vanaf volgende week probeert het Vendu Notarishuis van design een specialiteit te maken met twee gespecialiseerde veilingen per jaar. Het veilinghuis is daarmee de vierde partij die probeert het gat te dichten dat zes jaar geleden ontstond toen Christie’s in Nederland stopte met het aanbieden van toegepaste kunst. Het kleine internetveilinghuis Botterweg.com, het inmiddels gestopte veilinghuis Gavelers en Catawiki deden eerder pogingen.

De designspecialist van Gavelers, oud-Christie’s-medewerker Marcel Brouwer, is door Bonsaksen aangetrokken om de veilingen in Rotterdam te organiseren. Uit inboedels, met advertenties in vakbladen en door zijn eigen netwerk te exploreren bracht Brouwer 500 voorwerpen bij elkaar. Van art-nouveau- en art-decovazen tot de gezochte vintage meubels van de Deense minimalist Poul Kjærholm. De richtprijzen variëren van een Floris Meydam-vaasje van 40 euro tot een bronzen pantersculptuur van John Rädecker voor 10.000 euro.

Een goede eerste veiling is belangrijk, zegt Brouwer. Die moet zowel „instapvriendelijk” zijn, zodat ook beginnende verzamelaars zich uitgedaagd voelen, als resultaten bieden waardoor toekomstige inbrengers een goed gevoel krijgen bij het nieuwe verkooppodium.

De veiling dankt een aantal voorwerpen uit andere activiteiten van Brouwer. Bij Omroep Gelderland en RTV Utrecht werkt hij mee aan televisieprogramma’s à la Tussen Kunst en Kitsch.

Ook geeft hij cursussen aan medewerkers van kringloopbedrijven, hoe ze kwaliteit in het aanbod kunnen herkennen. Van zijn cursisten kreeg Brouwer een aantal interessante naoorlogse meubels aangeboden.

De catalogus van de designveiling staat ook op Invaluable.com, de internationaal opererende site. Brouwer: „Lokale veilinghuizen werken steeds minder lokaal. En ik denk dat we met onze Kjærholm-meubels internationaal hoge ogen kunnen gooien.”

Het totaal van de laagste richtprijzen voor de 500 voorwerpen is zo’n 185.000 euro. Voor directeur Bonsaksen is de eerste veiling al een succes als hij een ton oplevert. In juni, op de tweede designveiling, kan dan een volgende stap worden gezet.

Het eerste topstuk voor die veiling is al binnen. Bij een taxatie zag Bonsaksen onlangs een aardewerken kan in de vorm van een uil. De erven van de eigenaar hadden geen idee dat de slordig beschilderde waterkan wat voorstelde. Bonsaksen: „Een ontwerp van Picasso uit 1969. Die kan is zeker 7.000 euro waard.”