Over vijf dagen geen Google News meer in Spanje

Het logo van Google in de Duitse stad Frankfurt. Foto EPA/Boris Roessler

Google News stopt in Spanje, omdat een nieuwe wet Google zou verplichten te betalen voor links naar kranten. Het is voor het eerst dat Google News om zo’n reden stopt.

De nieuwe Spaanse wet op Intellectueel Eigendom wordt op 1 januari van kracht. Daarin staat dat Google moet betalen voor iedere link naar een krantenartikel. Hoeveel, dat wordt in het midden gelaten. Maar de Spaanse uitgevers hadden sterk gelobbyd voor deze maatregel, omdat ze vinden dat Google met hun producten geld verdient en daarom moet betalen.

De Spaanse Google News vanochtend. Screenshot news.google.es.

‘Google News verdient geen geld’

Google bestrijdt dat. Op zijn blog schreef Richard Gingras, de baas van Google News:

This new legislation requires every Spanish publication to charge services like Google News for showing even the smallest snippet from their publications, whether they want to or not. As Google News itself makes no money (we do not show any advertising on the site) this new approach is simply not sustainable. So it’s with real sadness that on 16 December (before the new law comes into effect in January) we’ll remove Spanish publishers from Google News, and close Google News in Spain.

Gingras bestrijdt dat Google profiteert van het werk van kranten:

Publishers can choose whether or not they want their articles to appear in Google News -- and the vast majority choose to be included for very good reason. Google News creates real value for these publications by driving people to their websites, which in turn helps generate advertising revenues.

Ook in Duitsland problemen

In Duitsland geldt al een vergelijkbare wet als in Spanje. Uitgevers moeten Google expliciet toestemming geven om krantenartikelen samen te vatten. Vorige maand heeft uitgeverij Springer, zeer sterk online, twee weken geëxperimenteerd met zo’n verbod. Maar dat beviel helemaal niet, omdat er veel minder bezoekers op de website van de Springer kranten kwamen. Uit een bericht van Reuters hierover:

Chief Executive Mathias Doepfner said […] that his company would have “shot ourselves out of the market” if it had continued with its demands for the U.S. firm to pay licensing fees. Springer had sought to restrict Google’s use of news from four of its top-selling brands: welt.de, computerbild.de, sportbild.de and autobild.de, the company said.
Springer, which publishes Europe’s top-selling daily newspaper Bild, said Google’s grip over online audiences was too great to resist, a double-edged compliment meant to ram home the publisher’s criticism of what it calls Google’s monopoly powers.

Lees op NRC Q hoe het ook alweer precies gesteld is met Google News in Duitsland.