Voorlopig geen crocs bij Lidl

Bij de keuze van het uiterlijk van zijn verpakkingen en producten laat supermarkt Lidl zich graag ‘inspireren’ door de marktleiders. Zo wilde de winkel onlangs een schoen op de markt brengen die gelijkenis vertoont met de Crocs, de populaire plastic schoenen die zo lekker schijnen te lopen. Er was wel een probleempje: Crocs blijkt de vorm van zijn schoen als Europees merk geregistreerd te hebben. En dus moest er een list worden verzonnen.

Nu was Lidl op de hoogte van het feit dat Europese rechters het tegenwoordig niet zo op vormmerken hebben. Steeds vaker worden bestaande vormmerkregistraties bij nader inzien ongeldig verklaard omdat zij niet voldoende onderscheidend zouden zijn. Ook zo’n Croc is volgens Lidl niets meer dan een gewone sandaal. Om de weg vrij te maken voor zijn eigen Croc spande Lidl een nietigheidsprocedure aan. Onlangs bepaalde het Europese merkenbureau echter dat de Croc met zijn rondingen en opvallende gaten wel degelijk onderscheidend is en dat de merkregistratie gewoon geldig. Lidl kan tot 28 december in beroep tegen de uitspraak.

De uitspraak is voor Crocs een steun in de rug: niet alleen zal Lidl op zoek moeten naar een andere schoen, ook alle andere neppers waartegen Crocs al jaren strijdt, kunnen hun borst nat maken.