McDonald’s wil lijken op Chipotle en Subway

Foto AFP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

McDonald’s hakt in het eigen menu om de bediening te versnellen, de verkoop te stimuleren en consumenten meer gepersonaliseerde producten voor te kunnen schotelen. Volgens Reuters wil de fastfoodketen zo beter kunnen concurreren met merken als Subway en Chipotle.

McDonald’s schrapt mogelijk acht producten - welke is nog onduidelijk - en gaat de extra grote menu-mogelijkheden beperken, schrijft USA Today. De drastische veranderingen kondigde het bedrijf met de gouden boog vannacht aan in een vergadering met investeerders. Volgens ingewijden gaat McDonald’s elk menu, elke hamburger en elke supersized maaltijd uitvoerig onder de loep nemen. Maar niet alleen dat, ook de bereiding wordt geëvalueerd.

Het nieuws dat McDonald’s zijn producten gaat herzien is niet opmerkelijk. Het ging al heel lang slecht met het bedrijf, want het raakte de afgelopen jaren een fors aantal klanten kwijt. Twee dagen geleden maakte McDonalds de slechtste verkoopcijfers in veertien jaar tijd bekend.

Na Bumble komt Happn, kijk uit Tinder!

Het wordt heet onder de voeten van Tinder, schrijft TechCrunch. Happn, een soortgelijke maar Franstalige app, heeft 8 miljoen dollar opgehaald uit een investeringsronde en bereidt zich voor op een wereldwijde lancering.

Anders dan Tinder volgt Happn precies waar je bent via je Facebook-account. Ga je naar een koffietentje om de hoek én check je in, dan verbindt de app je met gebruikers die daar ook graag hun latte drinken. Iets minder vleesmarkt en iets meer serendipiteit, aldus TechCrunch.

Happn is al te gebruiken in Parijs, Londen, Berlijn, Barcelona, Madrid en New York. Elke maand komen daar drie steden bij. Op dit moment wordt er gewerkt aan het uitrollen van de datingapp in Chicago, Los Angeles en Sydney. De in maart 2014 gelanceerde app heeft al een miljoen downloads en dagelijks zijn er 200.000 gebruikers actief.

Eerste vruchten Apple en IBM

Apple en IBM onthulden gisteren hun eerste gezamenlijke mobiele applicaties voor bedrijven. The Wall Street Journal schrijft erover.

In juli maakten de twee techreuzen bekend te gaan samenwerken. De samenwerking tussen Apple en IBM is tweeledig. Enerzijds onderstreept deze de ambities van Apple om de aantallen van iPhones en iPads binnen bedrijven te vergroten. Anderzijds kan IBM met zijn software veel meer mensen bereiken.

De meer dan honderd apps die Apple en IBM samen hebben ontwikkeld, vallen onder de noemer IBM MobileFirst for iOS. De software is te gebruiken in verschillende bedrijfstakken: retail, handhaving, bankieren, verzekeringen en luchtvaart. Sommige apps maken het gemakkelijker voor piloten om via een iPad beslissingen te maken over de hoeveelheid kerosine die ze moeten tanken, of voor grondpersoneel tickets om te laten boeken.