Een Jordaan zonder yups en automatische wapens

Het verschil tussen een misdaadserie en een politieserie is natuurlijk vooral de invalshoek, want ze worden beide door ongeveer dezelfde personages bevolkt. De laatste jaren hebben we een paar goede misdaadseries, zoals Penoza (KRO,) en vrij veel politieseries. Flikken Maastricht (TROS) won de Gouden Televizierring dit jaar, maar er kan vooralsnog geen enkele aanspraak maken op de erfenis van Baantjer (RTL4).

De boeken worden behartigd door Appie Baantjers collega-rechercheur Simon de Waal (1961), die er al tien schreef in de serie Baantjer en De Waal. Ook schreef de nog steeds parttime bij de recherche werkzame auteur meerdere speelfilms en series, maar nu is er dan eindelijk de echte opvolger van Baantjer: SBS6 zou gek zijn als ze na de tweedelige pilot van Bureau Raampoort niet minstens een heel seizoen bestellen.

Vooral het eerste deel was uitstekend; in deel twee moeten veel verhaallijntjes afgewikkeld worden en dat is altijd minder spannend dan de expositie.

We maken bij hem thuis in de Jordaan kennis met rechercheur Peter van Opperdoes, laconiek en innemend gespeeld door Thomas Acda. Hij praat tegen zijn vrouw die geen antwoord geeft. Even later blijkt ze slechts een foto en pas veel later begrijpen we waarom Van Opperdoes al meer dan een jaar thuis zit.

Uiteraard gaat hij toch weer een zaak doen, in samenwerking met de jonge en overactieve collega Jacob (Tim Haars); Baantjer zou dat personage ooit hebben gecreëerd met De Waal in het achterhoofd.

De door Michiel van Jaarsveld geregisseerde pilot is vooral zo goed door het gevoel voor authenticiteit in elk denkbaar opzicht. Het jargon is dat van echte Amsterdamse agenten, de acteurs overtuigen tot in de kleinste bijrol. Als er eentje uitspringt, dan is het wel de schijnbaar onbewogen informant Belker, gespeeld door Eric van Sauers.

Maar het mooist zijn de locaties, die allemaal kloppen. Van Baantjers bureau Warmoesstraat zijn we verhuisd naar het echte oude bureau Raampoort, een markant kasteelachtig bouwwerk uit 1888 aan de rand van de Jordaan. De kraakpanden en steegjes zijn dus ook van de oostelijke naar de westelijke binnenstad overgeplaatst.

Oud-hoofdcommissaris Joop van Riessen vertelde gisteren aan EénVandaag dat afrekeningen in de onderwereld geen recent fenomeen zijn. Maar vroeger hadden de boefjes geen automatische wapens. Die oude wereld heerst ook nog in de serie van De Waal, gesitueerd in een Jordaan met weinig tot geen yuppies. Daarentegen is er wel al corruptie aan deze kant van de wet. Fijne serie, met groot potentieel.