Waarom Warner Bros hoopt dat jij dít weekend naar The Hobbit gaat

Haalt Bilbo het? Vanaf vandaag is de laatste film uit de Hobbit-trilogie in de Nederlandse bioscopen te zien. En terwijl jij je zorgen maakt om de afloop (of niet), zijn filmmakers en distributeurs vooral bezorgd over hoeveel geld de film de eerste dagen ophaalt.

Het aantal bezoekers die begindagen is bepalend voor het verdere succes van de film. Waarom is het openingsweekend zo belangrijk?

Positieve publiciteit

Alleen al de afgelopen drie weken gingen er in Nederland tien films in première. Waaronder grote producties als Gooische Vrouwen 2 en The Hunger Games: Mockingjay 1. In al dat aanbod moet je als film dus opvallen. Wat is er dan beter dan een juichend (pers)bericht?

In de Verenigde Staten al heel gebruikelijk: zie bijvoorbeeld de berichtgeving over de laatste Hunger Games.

Ook in Nederland gebeurt het steeds vaker. Zo haalde Gooische Vrouwen 2 al 1,7 miljoen euro op, hallelujaat de distributeur. (Recordomzet!)

Valt de omzet tegen, dan is er weinig of juist negatieve aandacht voor, zoals bij Penguins of Madagascar van Dreamworks. Die ging hier vorige week in 225 zalen in première, en haalde daarmee maar 278.000 euro op. Gemiddeld zo’n 1.230 euro per zaal. Al heeft de film de kerstvakantie nog om het goed te maken.

Het ‘weekend’ in openingsweekend beslaat overigens vaak vier dagen: van donderdag tot en met zondag. Sommige films krijgen ook nog een ‘previewdag’, op woensdag, zoals de Hobbit.

Top 20 grootste films

Zo lang mogelijk in de bioscoop

In de eerste week krijgen kaskrakers vaak het “mooiste programma” in de bioscopen, aldus een woordvoerder van Independent Films. Dat is distributeur van onder meer Gooische Vrouwen, The Hunger Games en Samba. Dat wil zeggen: de beste en grootste zalen, voordelige tijdstippen, veel vertoningen.

“Bioscopen beslissen op weekbasis op hoeveel plekken en in hoeveel zalen de film gedraaid gaat worden”, vertelt Hajo Binsbergen, directeur van Warner Bros Nederland (en distributeur van The Hobbit en de Penguins). Doet de film het goed, dan zal het ook in de tweede week die mooie plekken krijgen. En dat betekent: potentieel meer bezoekers.

Wel minder dan in die eerste dagen. Independent Films:

“In vele gevallen neemt het bezoek na het openingsweekend alleen maar af. Met uitzondering van films als bijvoorbeeld Intouchables of de documentaire Earth, die klein beginnen en vanwege zeer positieve mond-tot-mond reclame uiteindelijk maandenlang goed blijven presteren.”

Het tweede leven van de film

Een goed begin is ook bepalend voor hoeveel er buiten de bioscoop met de film valt te verdienen. Denk aan: merchandise, musicals, dvd-verkoop. Zowel Warner Bros als Independent Films erkennen dat, maar willen daar beiden niets concreets over zeggen. Succes in de bioscoop, zegt de woordvoerder van Independent Films, leidt indirect “tot hogere DVD-verkopen”.

En hoe wordt dan voor het juiste weekend gekozen?

Er wordt goed op de concurrent gelet. Disney en Dreamworks die hun nieuwste animatiefilm op dezelfde dag uitbrengen? Slecht idee. En verder volgt Hollywood een onofficiële kalender. Time onderzocht - terug tot aan 1913 - welke grote films wanneer werden uitgebracht. Wat blijkt? Nazi’s doen het goed in februari, prinsessen in mei, actie en superhelden in de zomer, pratende dieren en magie in november, en melancholie in januari.

In een eerdere versie van dit artikel stond dat de film Penguins of Madagascar de eerste dagen gemiddeld 123 euro per zaal opleverde. Dat moet 1.230 euro zijn.