Schadevergoeding van Kassa voor Pretium blijft 20.000 euro

Kassa moet Pretium 20.000 euro boete betalen, en niet een half miljoen zoals het telecombedrijf had geëist. Foto ANP Rick Nederstigt

De dwangsom die Kassa, het consumentenprogramma van de VARA, aan Pretium Telecom moet betalen, blijft slechts 20.000 euro. Het telefoonbedrijf had een half miljoen geëist. Dat heeft het Amsterdams gerechtshof in hoger beroep bepaald.

De rechter had eerder van Kassa geëist dat het programma een item over een ontevreden Pretium-klant, mevrouw Glas, zou rectificeren en online zou verwijderen. Mevrouw Glas was in de weken voor haar overlijden telefonisch onbereikbaar en trachtte vergeefs van een abonnement af te komen. Volgens Pretium had Kassa in de uitzending van 10 maart 2012 ten onrechte gesteld dat dit de schuld van het bedrijf was.

Maximale dwangsom

De rechter gaf Pretium hierin eerder al gelijk. VARA moest het item in de online versie van het programma verwijderen, op straffe van een dwangsom van 20.000 euro per dag, tot een maximum van een half miljoen.

Vervolgens had de VARA, naar eigen zeggen, het programma online gekuist, maar door technisch falen was de oude versie ook online blijven staan. Na 27 dagen trok Pretium aan de bel en eiste de maximale dwangsom op. Volgens de VARA is het gewraakte programma in die dagen 314 keer bekeken, waarvan 152 keer door de advocaten van Pretium. Pretium zou dus vanaf de eerste dag hebben geweten dat het programma nog ongeknipt online stond, maar dit niet aan de VARA hebben laten weten om een hogere dwangsom te vangen.

Ook in hoger beroep acht de rechter nu 20.000 euro voldoende: de VARA had het online zetten van de nieuwe versie moeten controleren, maar Pretium had het nalaten na de eerste dag al moeten melden. De advocaat van Pretium noemt dat in een reactie onzin: het is niet de verantwoordelijkheid van de benadeelde partij om het niet naleven van een vonnis te melden.

Dit kort geding ging alleen over de dwangsom. Een hoger beroep in een aparte zaak, over de inhoud van het item over mevrouw Glas, dient op 16 januari.

‘Procedeerlust’

De zaak gaat om meer dan de hoogte van een dwangsom. Kassa heeft vanaf 2007 herhaaldelijk aandacht besteed aan de omstreden telefonische verkoop van Pretium, die vooral ouderen zou treffen. Dit leidde tot zeven rechtszaken. De VARA won er zes, Pretium won er één: de zaak over mevrouw Glas.

Pretium voert geregeld processen tegen media die onwelgevallig over het bedrijf berichten. De rechter noemde dit eerder ‘procedeerlust’. Volgens Bas Le Poole, de advocaat van de VARA, heeft het telecombedrijf tientallen procedures tegen media aangespannen, ook tegen de TROS, de Volkskrant, AD, TC Tubantia, etc. Daardoor zouden media terughoudend kunnen worden als het om berichten over Pretium gaat; ongeacht de uitkomst van al die zaken. Te duur, te veel heisa. In zaken van vrije meningsuiting heet dit een ‘chilling effect’, dat de vrijheid van meningsuiting aantast.