Pils is uit, maar aan speciaalbier en Radler wordt goed verdiend

Foto Merlijn Doomernik

Een Fransman als hoogste baas van Heineken Nederland? Er werd met enige verbazing gereageerd op de benoeming van Pascal Gilet (50), april dit jaar. Een half jaar na zijn aantreden haalt Gilet er zijn schouders over op. “Voor Heineken Nederland was het nieuw – en dus onverwacht. Ik merk niet dat mensen het vervelend vinden dat ik Frans ben. Ze zijn gewoon benieuwd wat hun nieuwe baas gaat doen.”

Het interview is in het Nederlands. Zoals hij sinds zijn aantreden eigenlijk alles in het Nederlands doet, of hij nu stukken leest, vergadert, of met klanten overlegt. Hij is een week bij “de nonnetjes in Vught” geweest, zegt Gilet, op privéles.

Heineken is een van de grootste bierbrouwers ter wereld. Over de ontwikkelingen op de Nederlandse markt is hij zeer te spreken. Dit jaar is er in totaal 3 procent meer bier verkocht dan een jaar eerder. En dat terwijl de Nederlandse biermarkt als verzadigd bekendstaat. “Voor pils geldt dat misschien”, zegt Gilet. “Maar de andere categorieën groeien volop.”

Nederlanders drinken minder bier

Op zijn iPad tovert hij een grafiek tevoorschijn, waaruit blijkt dat alle brouwers gezamenlijk de afgelopen drie jaar in de supermarkt 1 procent minder pils per jaar verkochten, maar wel 29 procent meer mixbieren (zoals Radler, met vruchtensap), 10 procent meer alcoholvrij bier, 10 procent meer cider en 3 procent meer speciaalbier (zoals Bockbier of Trappist).

Gilet:

“Dat de markt jarenlang kromp, hebben we als brouwers vooral aan onszelf te danken gehad. Er is te lang te weinig nagedacht over wat de consument wil. Mensen willen niet alleen pils: zij willen óók bier dat lekker smaakt bij het diner, of alcoholvrij bier voor momenten waarop dat beter past.”

Omzet Heineken stijgt al jaren

Verkoop speciaalbier stijgt

De afgelopen jaren heeft zich dat in Nederland vertaald in een enorme stijging van het aantal brouwers dat zich bezighoudt met ambachtelijk speciaalbier. In 2003 telde Nederland 64 ‘microbrouwerijen’, inmiddels zijn dat er zo’n 250.

Noord-Holland heeft meeste brouwerijen

Pas sinds vorig jaar zijn de grote brouwers zich echt gaan richten op de introductie van nieuwe producten, zegt Gilet. Het al eerder genoemde Radler is een groot succes: “We moeten niet op invloeden van buitenaf wachten die onze branche een boost moeten geven.”

De strategie van de nieuwe baas van Heineken Nederland is simpel: innovatie. Heineken is dan wel marktleider, maar moet zich volgens Gilet als challenger, als uitdager, gedragen. Veel uitproberen. Doorgaan als iets een succes is, veranderen of stoppen als het niet loopt. Zijn pleidooi voor meer innovatie is geen revolutie, beaamt Gilet. “Maar dat is ook niet nodig. Het gaat goed met Heineken. De markt groeit. Wij winnen marktaandeel. Het enige wat ik hoef te doen, is prioriteiten stellen.”

Hoeveelheid geproduceerde hectoliters door Heineken

In België is de verhouding tussen pils en speciaalbier grofweg 70-30 procent, zegt Gilet. Ook in Nederland is een verschuiving in die richting te zien. Gilet: “Maar het gaat het nog járen duren voor we eventueel ooit in de buurt komen van de Belgische percentages.”