Laat een Harvard-professor niet 4 dollar te veel betalen. Dan gebeurt dit

Als een Chinees restaurant een Harvard-professor vier dollar te veel laat betalen, wordt het oorlog. Althans in dit geval, in Massachusetts. De nieuwssite Boston.com publiceerde de mailwisseling die op het incident volgde.

Ben Edelman is universitair hoofddocent aan de Harvard Business School. Hij bestelt voor 53,53 dollar aan eten bij Sichuan Garden in Brookline, Massachusetts. En dan gebeurt dit.

Hij merkt dat hij 4 dollar meer betaalt dan op de website van de Chinees staat. Edelman mailt het restaurant en vraagt om uitleg. Ran Duan, de zoon van de eigenaren, mailt hem terug en maakt excuses. De site is helaas niet up to date. Of hij Ben een actuele menukaart moet sturen?

Ernstige overtreding

Niet het antwoord waar Edelman op had gerekend. Hij zei toch al dat hij geld wilde zien. Hij mailt onder andere terug:

“Onder de wet van Massachusetts is het een ernstige overtreding om te adverteren met een prijs en een andere prijs te rekenen.”

Edelman, ontzet over de “opzettelijke overtreding” die het restaurant heeft begaan, eist dat Duan de site van Sichuan Garden onmiddellijk aanpast. De professor, die daarnaast een bureau runt dat online fraude opspoort, heeft niet voor niets ‘fixing the internet’ in zijn twitterbio staan. Naast het rechtzetten van het foute menu eist hij ook 12 dollar compensatie: de 4 dollar die te veel gerekend is maal drie, voor de geleden schade.

Screenshot gemaakt door Boston.com op 9 december.

‘Ik heb de autoriteiten erop gezet’

Duan bedankt Edelman nog netjes voor zijn begrip voor de situatie. Hij legt nog maar eens uit: we zijn een familierestaurant dat trots is op ons harde werk en onze authentieke Sichuaanse keuken. Ze betalen graag 3 dollar aan Edelman, hopende dat de kwestie daarmee is afgedaan.

Maar de kwestie is allesbehalve afgedaan. De mail is reden voor Edelman om de autoriteiten erop te zetten:

Twitter avatar BostonDotCom Boston.com What happens when a Harvard professor thinks a Chinese restaurant screwed him out of $4? http://t.co/5oGrNxeaKq http://t.co/JeiVYcIUnd

Alle mailwisselingen lezen? Klik snel door naar Boston.com. Daar vind je ook de reacties van Edelman en Duan.

Studenten van de Harvard Business School zijn geschrokken van Edelmans “respectloze behandeling van een lokale ondernemer”. Ze willen niet dat de rel negatief op hen en de opleiding afstraalt en zijn een fundraiser begonnen. Niet voor de Chinees, maar voor de voedselbank in Boston.

Volgens de Amerikaanse site Slate heeft Edelman zelf de wet niet helemaal goed begrepen.

Update 11 december: Edelman zegt sorry
Edelman heeft inmiddels zijn excuses aangeboden, zo meldt Boston.com.

“Many people have seen my emails with Ran Duan of Sichuan Garden restaurant in Brookline. Having reflected on my interaction with Ran, including what I said and how I said it, it’s clear that I was very much out of line. I aspire to act with great respect and humility in dealing with others, no matter what the situation. Clearly I failed to do so. I am sorry, and I intend to do better in the future. I have reached out to Ran and will apologize to him personally as well.”

Twitter avatar bgedelman Ben Edelman My statement on emails with Sichuan Garden: http://t.co/3owjAqnmEy