KPN schrapt 580 banen bij zakelijke afdeling

Telecomprovider KPN schrapt 580 banen binnen het onderdeel Zakelijke Markt van de organisatie. Dat maakte het bedrijf vanochtend bekend op de website. Tegelijkertijd neemt het 200 monteurs aan bij de consumentenafdeling.

Het logo van telecomprovider KPN Foto ANP/Lex van Lieshout

Telecomprovider KPN gaat 580 banen schrappen bij de zakelijke tak van het organisatie. Het is voor het Nederlandse telecombedrijf de derde grote reorganisatie in de afgelopen twee jaar.

Volgens KPN staat de zakelijke markt in zijn geheel onder druk doordat investeringen in ICT worden uitgesteld en de zakelijke klanten van de provider steeds vaker overstappen op minder arbeidsintensieve IP-technologie. Om die ontwikkelingen te doorstaan is een ontslagronde nodig, zegt bestuursvoorzitter Eelco Blok in een verklaring op de website. “Het een moeilijk besluit om het aantal arbeidsplaatsen te reduceren, maar het is nodig om onze positie in de zakelijke markt te versterken.”

50 miljoen reserveren om 45 miljoen per jaar te besparen

KPN reserveert in eerste instantie 50 miljoen euro om de ontslagen te kunnen financieren. Vanaf 2016 moet de herstructurering van het bedrijf gaan leiden tot een kostenbesparing van 45 miljoen euro per jaar.

Vakbonden vinden de reorganisatie een nieuwe klap voor het personeel. Het is de derde reorganisatie in korte tijd bij het telecombedrijf, dat de winst en de omzet de laatste kwartalen telkens zag dalen.

Overnamekandidaat

In 2013 investeerde het KPN 1,25 miljard euro in een 4G-frequentie, waarna het bedrijf niet genoeg geld had om een bijbehorend netwerk op te zetten. Om de uitrol van het 4G-netwerk toch te kunnen financieren schrapte KPN 5.000 banen, die voor het einde van dit jaar verdwenen moeten zijn.

Begin dit jaar volgde de bekendmaking van een nieuwe ontslagronde van tussen de 1.500 en 2.000 banen. Daarmee wil het bedrijf 300 miljoen euro besparen.
De financiële problemen maakten van KPN een overnameprooi. Het Zuid-Amerikaanse telecombedrijf América Móvil van Carlos Slim had lange tijd interesse, maar zag uiteindelijk af van een overnamebod.

KPN maakte woensdag tegelijkertijd met het nieuws over de nieuwe ontslagen bekend dat er bij de consumentenafdeling 200 monteurs worden aangenomen. Daarmee wil het bedrijf nieuwe klanten aansluiten en bestaande klanten “nog beter van dienst zijn”.

Bekijk op NRC Q een interactieve terugblik op het rampjaar 2013 van KPN.