KPMG trekt 24 miljoen euro uit voor verbeteren kwaliteit

Logo van KPMG, een accountantsbureau. ANP / Lex van Lieshout

Accountants- en adviesbedrijf KPMG trekt de komende drie jaar 24 miljoen euro uit om de kwaliteit van zijn controle- en advieswerkzaamheden te verbeteren.

Dat maakte het bedrijf bekend bij de presentatie van de cijfers over het boekjaar 2013/2014.

‘Winst nauwelijks gestegen’

Affaires uit het verleden drukken de bedrijfsresulaten. Zo moest KPMG dit jaar 20,6 miljoen euro afschrijven aan “bijzondere, eenmalige lasten”. Dat zijn schikkingen, boetes en juridische kosten, vertelt NRC-redacteur Teri van der Heijden, die de presentatie bijwoonde.

De firma ontsloeg twee partners als gevolg van slechte beoordelingen van toezichthouder AFM. Verder moest een onbekend aantal partners vertrekken wegens slechte prestaties.

De omzet van KPMG daalde met 1,9 procent tot 595 miljoen euro. De nettowinst steeg licht tot 54,4 miljoen euro. Topman Hommen tijdens de presentatie:

“We zien goede operationele resultaten bij een fractioneel lagere omzet. Maar door voorzieningen en kosten als gevolg van incidenten uit het verleden is de winst nauwelijks gestegen.”

Hommen: ‘Eén van de moeizaamste jaren uit de geschiedenis van KPMG’

KPMG raakte dit jaar in opspraak door diverse affaires. Zo moest het bedrijf een hoge boete betalen in een schikking met het Openbaar Ministerie omdat accountants hun klant Ballast Nedam hadden geholpen bij het omkopen van ambtenaren in het buitenland.

Jan Hommen (71) werd eerder dit jaar aangetrokken als topman om schoon schip te maken. Hommen:

“Het afgelopen jaar was zonder twijfel een van de moeizaamste jaren uit de bijna honderdjarige historie van KPMG. Er waren gewoonweg te veel incidenten.”

Lees op NRCQ: KPMG presteert het slechtst van de grote accountantskantoren en KPMG wil graag weer ‘degelijk’ worden