Kijken: Hoe Napster de muziekwereld veranderde. Zo werd de cd geschiedenis

Het verhaal van muziekdienst Napster is zo’n typisch zolderkamerverhaal: student Shawn Fanning benadert programmeur Sean Parker met zijn idee voor een muziekdeelservice en samen bouwen ze Napster. In twee jaar tijd groeit het platform naar 17 miljoen gebruikers.

Napster in 1999. Screenshot uit documentaire 'Culture of Free'.

In 1998 ging student Shawn Fanning langs de deuren van zijn medestudenten en vroeg ze hoeveel mp3’tjes ze op hun computer hadden staan. En of ze die muziek wilden delen met anderen door hun computer open te zetten. In ruil konden zij dan ook de muziek luisteren die bij anderen op hun computer stond. Gratis.

Het verhaal van muziekdienst Napster is zo’n typisch zolderkamerverhaal: Shawn Fanning benadert in zijn studententijd programmeur Sean Parker met zijn idee voor een muziekdeelservice en samen bouwen ze Napster op hun studentenkamer. In twee jaar tijd groeit het platform naar 17 miljoen gebruikers.

Boos

Maar de muziekindustrie is woest. In korte tijd daalt de verkoop van cd’s en worden meerdere muziekwinkels in de Verenigde Staten gedwongen hun deuren te sluiten. Platenlabels en artiesten gaan op de barricade en roepen gebruikers op om te betalen voor muziek in plaats van het te stelen. De korte documentaire Culture of Free (12 minuten) vertelt het verhaal van Napster en hoe dit platform de muziekindustrie blijvend heeft veranderd. Fanning zegt:

“Je hebt nu een generatie mensen die verwacht dat muziek gratis is. Dat ga je niet veranderen.”

Verschillende mensen uit de muziekindustrie komen aan het woord, bazen van Sony, Universal Records, YouTube en Red Bull Music, met tussendoor fijne old school-hitjes van Puff Daddy, Notorious B.I.G en Metallica. En aandoenlijke beelden van Britney Spears in geruit schoolmeisjesrokje die muziekliefhebbers smeekt om te stoppen met gratis luisteren.

Stroom aan rechtszaken

In juli 2001 moest Napster, na een jaar vol rechtszaken, stoppen. Het platform hield op te bestaan, maar ideeën over muziek luisteren en distribueren in het internettijdperk waren geboren en de ene na de andere downloadingwebsite startte.

In 2003 lanceert Steve Jobs de iTunes Music Store. De muziekbazen zagen het platform van Apple als hét antwoord op de piraterijkwesties die speelden in de jaren rondom het millennium en haalden opgelucht adem: er kon weer verdiend worden aan muziek. En toen kwam Spotify…

Deze documentaire is een fijn overzicht van de ontwikkelingen die de betaalde muziekindustrie de afgelopen vijftien jaar doormaakte. En hoe de cd in een paar maanden tijd geschiedenis werd.