Hoe moet het nu verder?

Vier oplossingen voor

de regionale pers

Bijna vier miljoen Nederlanders zien elke dag een regionale krant. Maar de oplages dalen sterk en een nieuwe ontslagronde komt eraan.

Eén op de vier Nederlanders van dertien jaar en ouder leest een regionale krant. Dat zijn 3,7 miljoen lezers per dag. Bijna 2 miljoen daarvan zien dagelijks een titel van Wegener. Van de PZC in Zeeland tot De Twentsche Courant Tubantia.

De meeste regionale kranten maken nog gewoon winst, maar meer nog dan bij de landelijke pers is de groei eruit in de regio. Oplages en reclamegelden dalen. Redacties moeten inkrimpen. De band van met name jonge mensen met hun stad en streek wordt losser. Dat raakt de – zeker in crisistijd dure – regionale krant.

Vier manieren waarop de regionale uitgevers de problemen het hoofd proberen te bieden.

1Snijden in de kosten

De regionale krantenbedrijven doen het al jaren. En gaan er mee door. Gisteren meldde de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC) weer een reorganisatie. Bij het Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad verdwijnen 105 van de 600 voltijdbanen. „Het is de enige manier om te zorgen dat we onze zelfstandigheid en de journalistieke kwaliteit behouden”, zegt directeur Dina Boonstra van de NDC. „We moeten besparen. Anders lijden we ook volgend jaar verlies. En dan kunnen we een banklening van 13 miljoen niet terugbetalen.” Eerder dit jaar ontsloeg NDC al 250 mensen.

Wegener kondigt morgen vermoedelijk aan dat er honderden banen verdwijnen. Telegraaf Media Groep (TMG) wil reorganiseren bij zijn kranten in Noord- en Zuid-Holland.

2Samenwerken van redacties (en commerciëlen)

In tijden van nood wordt alles vloeibaar. En dat geldt ook voor de vroeger ondoordringbare muren tussen verschillende krantenredacties binnen dezelfde concerns en tussen de redactie en de commerciële afdeling. Nu de meeste regiokranten zich willen concentreren op lokaal nieuws en (inter)nationaal nieuws minder aandacht geven, komt die steeds meer uit dezelfde bron. Zo levert de Persgroep aan de NDC-titels. En gaat het AD de nieuwsdienst verzorgen voor Wegener.

Op het gebied van samenwerking tussen redactie en commercie is het Eindhovens Dagblad een voorloper. Daar delen journalisten en marketeers dezelfde bureaus.

3Regionale mediacentra

Nog een manier om de crisis in de lokale journalistiek te lijf te gaan is meer samenwerking tussen de regionale kranten en de regionale publieke omroepen. Dat gaf voorheen problemen met de Mediawet: publiek geld mag niet stromen naar private uitgevers. Inmiddels staat de overheid regionale mediacentra toe. In Noord-Brabant, Limburg, Groningen en Friesland, overal wordt geëxperimenteerd. Vooral op internet. Krant en omroep maken samen een nieuwssite. Kritiek op die mediacentra luidt dat er nog maar één bron overblijft van lokaal nieuws.

4‘Hyperlokale’ initiatieven

De regionale journalistiek moet zich heruitvinden, vindt oud-journalist en onderzoeker Kees Buijs. Hij promoveerde eind oktober in Nijmegen op onderzoek naar regioredacties bij Wegener. Volgens Buijs moeten redacties vooral proberen de lezers weer bij de krant te betrekken. Buijs ziet met name een rol weggelegd voor online-platforms van regiokranten. Een voorbeeld is Dichtbij.nl van het Telegraaf-concern waarbij lezers ook meeschrijven. Kleinschaliger is het project ‘Mensen in Zeeland’: de PZC plaatst portretten van Zeeuwen op Facebook.