Eric de Vroedt volgt Boermans op als artistiek leider Nationale Toneel

Eric de Vroedt Foto NRC / Leo van Velzen

Regisseur Eric de Vroedt (42) wordt per 2016 artistiek leider van het Nationale Toneel in Den Haag, het grootste theatergezelschap van Nederland. De huidige artistiek leider Theu Boermans (64), blijft aan als artistiek directeur, totdat hij in 2018 het stokje aan De Vroedt overdraagt. Boermans blijft daarna nog tot 2020 als regisseur aan het gezelschap verbonden.

Jongere generatie is aan de beurt

Boermans, sinds 2011 artistiek leider van het NT, heeft besloten terug te treden om plaats te maken voor een jongere generatie. Boermans:

“Eric is een geëngageerde en eigentijdse regisseur, die kiest voor de grote zaal. Hij kent en koestert de tradities van het theater maar is niet bang om nieuwe stappen te zetten. Met zijn ervaring, opgedaan in Nederland en in het buitenland, is hij een grote aanwinst voor het gezelschap.”

Theaterspektakels

Boermans is zich naast zijn regies voor het Nationale Toneel steeds meer op grote theaterspektakels gaan richten; hij was de regisseur van Soldaat van Oranje, en Anne. De kans is groot dat hij in aanmerking komt voor de regie van de theaterbewerking van de Hunger Games in Londen, gebracht door het Nederlandse productiebedrijf Imagine Nation, het bedrijf achter Anne. Ook is er sprake van dat zij de voorstelling Anne in Berlijn zullen uitbrengen.

De Vroedt maakte tussen 2002 en 2010 naam als regisseur van de actuele, politiek geëngageerde voorstellingenreeks Mightysociety in de kleine zaal. Daarnaast werkte hij als vaste freelanceregisseur bij Toneelgroep Amsterdam, waar hij zich met Na de zondeval en De Entertainer ontwikkeld als regisseur voor de grote zaal. Komend voorjaar gaat van hem bij Toneelgroep Amsterdam Koningin Lear in première, een radicale bewerking van King Lear door Tom Lanoye.

De Vroedt verheugt zich op het NT vanwege de ‘unieke mix van vlakke vloer en grote zaaltheater, klassiek repertoire en nieuw werk’, en de ligging: in het politieke machtscentrum van het land. ‘Een betere context bestaat er niet voor een geëngageerd maker.’