Anheuser-Busch InBev wil vanuit New York de biermarkt heroveren

Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Anheuser-Busch InBev NV verhuist zijn verkoop- en marketingafdeling in thuisstad St. Louis naar New York. Volgens St. Louis Today zullen 250 mensen aan de slag gaan in het nieuwe kantoor van de bierbrouwer.

In St. Louis vallen naar verwachting enkele tientallen ontslagen als gevolg van de beslissing van Anheuser-Busch InBev. De bierbrouwer wil in New York de strijd aangaan met de dalende verkoopcijfers. Amerikanen drinken steeds minder bier en wat ze drinken is veelal het populaire craft beer, ambachtelijk gebrouwen bier.

Eind november maakte Anheuser-Busch InBev al bekend dat het een hippere en modernere uitstraling wil krijgen. Het ruilde dan ook de statige Schotse Clydesdale-paarden van Budweiser in voor rappers en elektronische muziek. Door de marketingafdeling te vestigen in New York, een van de hipste biersteden van de wereld, hoopt de brouwer dichter op de actie te zitten. Het is in ieder geval dichterbij de vele reclamebureaus die de stad rijk is.

Amazon breidt game-imperium uit

Amazon kondigde vannacht aan dat het GoodGame gaat kopen, schrijft The Wall Street Journal. Met het reclamebureau wil het internetbedrijf de verkopen op videodienst Twitch laten groeien. Volgens de zakenkrant moet GoodGame ook nieuwe adverteerders en sponsoren van professionele gamers aantrekken.

In september kocht Amazon Twitch- dat beelden van computerspellen streamt - voor 1 miljard dollar. Waarom? Omdat er meer dan zestig miljoen kijkers maandelijks inloggen om te kijken naar zo’n miljoen mensen die (in competities) spellen spelen. Potentiële geldmachine Twitch maakt Amazon weer een belangrijke concurrent van Google.

Abercrombie & Fitch is naast gewoon ook even zonder CEO

Mike Jeffries, de controversiële CEO van Abercrombie & Fitch, stapte gisteren per direct op. Hij doorstond vele stormen die andere topmannen zouden hebben geveld, schrijft Quartz. Maar nu nekt de veranderende stemming op de beurs Jeffries alsnog.

Slechte kwartaalcijfers dwongen Abercrombie & Fitch er deze zomer toe een gewone kledingwinkel te worden. Weg was de exclusiviteit en de controverse die Jeffries opstookte:

“In every school there are the cool and popular kids, and then there are the not-so-cool kids. Candidly, we go after the cool kids. We go after the attractive all-American kid with a great attitude and a lot of friends.”

De beurs veerde op na de aankondiging van het vertrek van de excentrieke Jeffries. De aandelen Abercrombie & Fitch stegen met 6 procent ondanks dat er nog geen opvolger is voor de topman.