Vietnamezen gaan online winkelen

Shanghai's skyscrapers Shanghai World Financial Center (L), Shanghai Tower (R) and Jin Mao Tower (top) are seen at the financial district of Pudong in Shanghai in this March 29, 2014 file photo. Chinese companies are on a pace to cut capital spending by around 7 percent this year, the biggest annual reduction since the global financial crisis, deepening an economic chill. To Match Analysis CHINA-ECONOMY/INVESTMENT REUTERS/Carlos Barria/Files (CHINA - Tags: BUSINESS)

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het is een creatieve manier van zaken doen. Het Vietnamese technologiebedrijf FPT heeft twee Japanse bedrijven gevraagd om een website te bouwen in ruil voor een aandeel. Het moet een mobiel warenhuis worden voor consumenten in de Vietnamese middenklasse. Veel winkels bieden een beperkte keuze en sluiten ook nog eens vroeg, weet Nikkei Asian Review.

De Vietnamese e-commerce markt zal volgend jaar met 3,94 miljard dollar groeien, zo is de verwachting: 80 procent meer dan in 2013. Het aantal Vietnamezen met toegang tot internet is met 40 procent nog niet de helft van de bevolking. Van de 32,4 miljoen internetgebruikers heeft 57 procent wel eens online gewinkeld.

Vietnamezen maken zich echter zorgen over het betalingssysteem. Sowieso heeft maar een op de tien inwoners een creditcard; acht van de tien aankopen wordt pas betaald bij het afleveren. Grote transacties zijn maar eng en men is beducht op namaakproducten.

Als het aan FPT ligt komt daar verandering in. Het Japanse SBI heeft samen met econtext Asia en Beenos toegezegd geld over te maken aan Sendo Technology, een van de bedrijven van FPT. In ruil daarvoor krijgen de bedrijven samen 33 procent van de aandelen in FPT.

Indonesië zet in op vliegtuigonderhoud

Voor onderzoek, ontwikkeling en onderhoud kunnen vliegtuigmaatschappijen voortaan ook in Indonesië terecht. Op het eiland Bintan komt een industrieterrein gespecialiseerd in luchtvaart. Onderhoudsfirma PT GMF AeroAsia (GMF), een bedrijf van nationale luchtvaartmaatschappij Garuda, gaat het park opzetten, samen met Bintan Aviation Investment (BAI).

Het eiland is dicht bij Singapore, zo heeft GMF directeur Richard Budihandianto volgens The Jakarta Post bedacht. En dat is handig want daar zitten veel Aziatische kantoren van internationale luchtvaartmaatschappijen en aanverwante bedrijven.

‘We willen onze concurrentiekracht vergroten,’ zei Budihandianto na het tekenen van de overeenkomst. Op het nieuwe industriepark kan onderhoud gepleegd worden aan Boeing B747s, B777s en Airbus A330s. De eerste hangaar moet er volgend jaar staan en eind 2016 kunnen technici er aan de slag. Een tweede hangaar zal snel volgen, zo is de bedoeling.

GMF heeft al een hangaar, vlakbij het nationale vliegveld: Soekarno-Hatta International Airport, ten westen van Jakarta.

Begrip voor China’s lagere groei

De Chinese leiders komen vandaag bij elkaar om de economische plannen voor het komend jaar te bespreken. Er moet nogal wat veranderen want economen raden voor 2015 een groei aan van 7 procent, en dat is een stuk lager dan de 8 procent die het de afgelopen jaren vaak was. Het is zelfs lager dan de 7,5 procent van de afgelopen twee jaar.

‘President Xi Jinping verwees al naar de groeidoelen toen hij zei dat 7 procent het hoogste groeipercentage ter wereld is’, zegt een econoom aan de Chinese Academie voor Sociale Studies in de China Daily.

Nu hebben hervormingsgezinde Chinese leiders doorgaans wel wat begrip voor een lager groeicijfer, maar ze moeten oppassen voor verlies van banen en hoge schulden. Een oplossing voor de dalende groei is de rentes omlaag bijstellen en het gemakkelijker maken om geld te lenen. Afgelopen maand verlaagde de centrale bank de rentes al. Dat was voor het eerst in twee jaar en gaf wat verlichting aan de grote schuldenlast van veel bedrijven.