SBS moet weer groeien, met hulp van de Champions League

Foto Epa

Peter de Mönnink is blij. Maar hij wil het niet laten merken. “Een deal is pas een deal als je hebt getekend”, zegt de topman van Sanoma en SBS. Vrijdag werd bekend dat zijn bedrijf exclusief onderhandelt met de UEFA over de uitzendrechten van de Champions League. De Mönnink leunt achterover, lacht. Maar zegt niets.

Slaagt de deal, dan zendt SBS vanaf volgend seizoen drie jaar Europees topvoetbal uit. Het zou een belangrijke stap zijn voor Sanoma/SBS, het grootste mediabedrijf van Nederland. Niet alleen troeft het marktleider RTL af, het is ook een teken dat SBS weer in de lift zit.

De Mönnink, afkomstig van informatieconcern Reed Elsevier, moet Sanoma en SBS weer laten groeien, door samen te werken. De eerste jaren na de overname van SBS in 2011 kenmerkten zich door dalende kijkcijfers, meer flops dan hits en ruzie tussen aandeelhouders Sanoma en Talpa.

Voor het eerst blikt De Mönnink uitgebreid terug op zijn eerste jaar.

Kijkers bepalen zelf wanneer ze iets willen zien, on demand. En u koopt de Champions League en begint SBS 9?
“In Nederland wordt nog 98 procent van de tijd gekeken naar gewone tv. Dat is niet iets wat morgen verandert. Live tv wordt steeds belangrijker. Sport is iets wat kijkers rechtstreeks willen zien. Dat maakt de Champions League en ook de Eredivisie van groot belang. Die rechten nemen in waarde toe.”

Een crossmediaal bedrijf

Tv wordt interactiever. Wat doen SBS en Sanoma daarmee?
“Binnen drie tot vijf jaar weten we veel beter wie de kijkers zijn. Die kunnen we dan bijvoorbeeld reclame op maat tonen. En beter bedienen op alle platformen die wij hebben. Sanoma en SBS moeten daarom een crossmediaal bedrijf worden.”

Bladen moeten nu merken worden, ook online en op tv. Uw voorganger bij Sanoma, Dick Molman, vond Libelle TV niets.
“Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben er van overtuigd dat crossmedialiteit werkt. Je moet een strategie formuleren – en ik denk dat ik daar vrij goed in ben – en dan moet je het proberen. Ik heb gezegd: VT Wonen op tv, dat gaan we echt doen.”

Sanoma heeft een woonblad, -beurs en -webwinkel. Waarom werkten die nog niet samen?
“Dat heb ik me ook afgevraagd. Mensen dronken koffie, ze bedachten plannen, maar die kwamen niet tot wasdom. Voor VT Wonen hebben we de site omgebouwd tot shop, binnen twee maanden hebben de redactie en een productiemaatschappij een format bedacht, zeven commerciële partners toonden interesse. En nu is het een succes, VT Wonen TV. Komend seizoen maken we dertig afleveringen.”

‘Dit bedrijf was geen groeibriljant’

Laten al uw bladen of sites zich zo simpel naar tv vertalen?
“Wij denken na over NU.nl op tv. Deze zomer deden we een test, een kort WK-journaal op Veronica. Binnenkort volgt een samenvatting van het afgelopen nieuwsjaar. Als wij dat geslaagd vinden, kan dat zo maar leiden tot een format op tv. Wij gaan niet RTL Nieuws maken, of het NOS Journaal. Kansloos. Maar een kijker die snel, kort en krachtig nieuws wil, kunnen we er wel mee bereiken.”

U bent heel uitgesproken over uw crossmediale strategie. Twijfelt u wel eens?
“Eh, nee. Ik twijfel er niet aan dat ik altijd voldoende mensen om mee heen heb om me te voeden met ideeën. En een strategie is niet statisch. Dit bedrijf was geen groeibriljant. Dat willen wij ervan maken.”