Mix van populaire winkelcentra en nog een paar lelijke eendjes

Corio probeert al jaren slechte winkelcentra te verkopen. Daarom is het overnamebod van Kleppière „best mooi”.

Ruim 500.000 vierkante meter winkelgebied in Nederland – denk 75 voetbalvelden – komt in Franse handen. Vastgoedfonds Corio is onder meer eigenaar van megawinkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht, Alexandrium en de nieuwe Markthal in Rotterdam en het kwakkelende Villa Arena in Amsterdam. Naast de halve vierkante kilometer in Nederland bezit Corio ook zo’n 1,3 vierkante kilometer winkelgebied in Frankrijk, Spanje, Italië, Turkije en Duitsland.

De Franse vastgoedbelegger Klépierre neemt Corio over voor 7,2 miljard euro in eigen aandelen. „Best een mooi bod”, zegt analist Ruud van Maanen van ABN Amro, want het is lastig geld verdienen met winkelcentra. Consumenten zijn terughoudend met geld uitgeven, winkels kunnen de hoge huren moeilijk opbrengen of gaan failliet en de koers verleggen gaat traag door langlopende huurcontracten.

De overname maakt Klépierre de op een na grootste eigenaar van winkelcentra in Europa, na concurrent Unibail-Rodamco – ook een Frans vastgoedfonds dat een Nederlandse overnam. Hiermee verdwijnt Corio uit de AEX-index.

Het pakket dat Klépierre aanschaft is een mix van goedlopende winkelcentra (Hoog Catharijne, Maremagnum in Barcelona, Forum Duisburg) en lelijke eendjes, zoals het eens zo moderne Presikhaaf in Arnhem uit de jaren zestig, dat nu in feite een enorm, gedateerd winkelcentrum in een Vogelaarwijk is. Of In de Bogaard in Rijswijk, dat straks moet concurreren met het opgelapte Leidsenhage – The Spring Shopping Resort gaat het heten – van Unibail-Rodamco op slechts 10 kilometer afstand. En natuurlijk Villa Arena in Amsterdam, dat met leegstand kampt en veel minder dan de 3 miljoen beloofde bezoekers trekt.

Corio probeert al jaren van de slechtlopende, kleine winkelcentra af te komen, met name in Nederland en Frankrijk. Traditional Retail Centres, heet deze B-categorie. Corio zet zijn geld op de Favourite Meeting Places, de grote A-locaties, waar winkelen een belevenis moet zijn.

In het jaarverslag van 2013 zei Corio dat het voor op schema lag met de verkoop van die B-plekken. Qua vierkante meters vlot de verkoop ook wel, maar alleen dankzij flinke kortingen. Corio moest het eerste half jaar van 2014 51,5 miljoen euro op vastgoed afboeken, in 2013 400 miljoen euro.

In vergelijking met concurrent Unibail-Rodamco, die er beter voor staat, begon Corio laat met wegdoen van slechtlopende winkelcentra, zegt analist Van Maanen. „Unibail verkocht al voor miljarden toen Corio nog volop aan het kopen was.”