Het mag niet en toch rijdt Uber door

Foto ANP

Hij is onlangs zijn baan in de thuiszorg kwijtgeraakt, vertelt onze UberPOP-chauffeur. Gelukkig heeft hij zijn  kleine, witte Hyundai nog. Het is  zijn belangrijkste bron van inkomsten.

Hij komt vanavond helemaal uit Driebergen om ons van Amsterdam-West naar het Centraal Station te brengen. Het ritje levert hem  tien euro op, van dat bedrag gaat nog eens 20 procent naar Uber.  ”Ik kijk het nog even aan”, antwoordt onze chauffeur op de vraag of het wel de moeite is.

UberPOP, de dienst van Uber die particulieren in staat stelt om hun  auto als taxi te gebruiken, is illegaal in Nederland. Chauffeurs  overtreden de wet, omdat ze niet over een taxivergunning beschikken. Toch rijden er op dit moment enkele tientallen UberPOP-chauffeurs rond in  Den Haag, Rotterdam en Amsterdam.

‘We stoppen niet’

Dat mag niet, vindt de Inspectie Leefomgeving en Transport – dat onlangs eiste dat Uber stopt met het aanbieden van UberPOP op last van een dwangsom van maximaal 100.000 euro.  Een bezwaar daartegen van Uber werd gisteren door de voorzieningenrechter  afgewezen. Uber gaat in beroep.  ”De uitspraak betekent zeker niet dat we gaan stoppen”, zei Niek van Leeuwen, die de Nederlandse afdeling van Uber  leidt. “Er zijn vanuit de politiek initiatieven in de maak om die wetgeving te moderniseren. Dat mogen we niet laten stranden.”

Ofwel: de UberPOP-chauffeurs blijven gewoon rijden, ook al mag het niet. En dat er in Rotterdam en Amsterdam  al chauffeurs zijn aangehouden?   “De animo onder chauffeurs stijgt alleen maar”, aldus Van Leeuwen. “Boetes moeten nog volgen. Mocht het zover komen, dan zal Uber ook daartegen in beroep gaan.”

Dat is de  tactiek van Uber – net zo lang doorgaan met de illegale praktijken tot de wet wordt aangepast. Uber wist  in meerdere Amerikaanse steden op deze manier een wetswijziging af te dwingen. In Europa gaat dat een stuk moeizamer: UberPOP is door de rechter in onder meer Brussel, Berlijn en Hamburg verboden.

Negatieve publiciteit

En afgelopen weekend moest Uber stoppen met zijn werkzaamheden in New Delhi, nadat een passagier door een Uber-chauffeur was verkracht. Het verleden van de chauffeur, eerder  opgepakt op verdenking van verkrachting, was tijdens de screening niet door Uber opgemerkt.

Alle rechtszaken leiden tot  enorme advocatenkosten en veel negatieve publiciteit, maar toch lijkt Uber er weinig last van te hebben.  Vorige week haalde het bedrijf nog een miljard euro op bij investeerders. Met een geschatte  waarde van 32,5 miljard euro  is Uber  één van de meest veelbelovende  nieuwe bedrijven uit Silicon Valley.