Grumpy Cat is niet zomaar een kat, ze is een imperium

Met memes alleen verdien je geen geld. Dus: met Jennifer Lopez op de foto bij American Idol, op bezoek bij tv-programma's als Good Morning America en CBS, in tv-reclames voor Friskies en Honet Nut Cheerios - Grumpy Cat deed het allemaal. Foto AP

Kattenplaatjes, panda’s en andere schattige dieren. Ze zijn een gegarandeerde internethit. Maar de grootste winnaar is de wereldberoemde Grumpy Cat. Minder schattig, des te leuker. De sjagrijnigste kat op het internet. Ze - het is een vrouwtje - is van Tabatha Bundesen, bestaat echt en is sinds 2012 online. Twee jaar later is ze een eigen website, 256.000 volgers op Twitter, 522.000 op Instagram, ruim 7 miljoen op Facebook en talloze internet-memes verder.

De eigenares uit Arizona kon kort na de eerste successen stoppen met haar baan als serveerster, was al bekend. Ze zou ondertussen ook bijna 100 miljoen dollar (81,5 miljoen euro) aan de kat hebben verdiend, meldden Britse media gisteren en werd wereldwijd overgenomen door andere, betrouwbaarder media. Maar later op de dag ontkende Bundesen de berichtgeving. Hoeveel het wel zou zijn, wilde ze niet zeggen. Zeker is: om de kat is in twee jaar een imperium heen gebouwd van tv-shows, managers, best-selling boeken, knuffels, mokken en t-shirts.

Hier begon het allemaal mee: eind september 2012, een YouTube-video die volgde op een afbeelding en ondertussen 16,6 miljoen keer bekeken is.