En zo verkoop je je sterkste merk

Het is één van de succesvolste merken van de combinatie Sanoma en SBS.

Linda is een multimediaal merk: een blad, nieuwssite, boeken en straks ook een videokanaal.

Er is maar één naam die het kan. Nee, niet Maarten, niet Paul, niet Gordon. Wel Linda.

Linda de Mol, bekend van haar acteer- (Gooische Vrouwen, Ellis in Glamourland) en televisiewerk (Ik hou van Holland, Love Letters, The DJ Kat Show en Linda’s Zomerweek), is meer dan acteur en presentator alleen. Aan De Mol (geschat vermogen: 24 miljoen euro) is inmiddels een heel uitgeefimperium verbonden. Het merk Linda, in vier delen.

Linda, het tijdschrift

Linda heeft ruim 200.000 lezers. Daarmee is het blad, na Libelle en Margriet, het grootste vrouwentijdschrift van Nederland. En terwijl de oplage van die twee bladen daalt, groeit Linda sinds de oprichting in 2004 bijna onafgebroken.

Het tijdschrift heeft inmiddels allerlei spin-offs. Zo verschijnen jaarlijks ook een paar edities van Linda.meiden (vier keer), Linda.mode (twee keer), Linda.wonen (één keer) en L’Homo (één keer). Het tijdschrift wordt uitgegeven door Mood for Magazines, een dochteronderneming van Sanoma (Donald Duck, Libelle). Jildou van der Bijl en Linda de Mol delen het hoofdredacteurschap van het blad. De eerste heeft de dagelijkse leiding over de redactie in Naarden, maar Linda „leest elke letter die naar de drukker gaat”, aldus Van der Bijl. „Dat moet wel, het is haar naam die op de cover staat.”

Waarom het blad zo’n succes is? Het rebelse wordt vaak geroemd. Denk aan onderwerpen als het Poezenboek, de homoglossy met Arie Boomsma, de foto van een zoenende Tygo Gernandt en Thijs Römer.

Linda, de nieuwswebsite

‘Van Damascus tot Dave Roelvink’ is het motto van lindanieuws.nl, de website die vorig jaar september online ging. Serieus nieuws wordt daarop afgewisseld met berichten met dit soort koppen: ‘Puppy legt kilometers af in metrotunnel’, ‘Lily (2) viert voor het eerst Kerst thuis’, en ‘Gehandicapte schildpad komt weer vooruit dankzij Lego’. Van der Bijl: „Vrouwen hebben behoefte aan een andere manier van nieuws, veel websites zijn heel mannelijk.” Lindanieuws trekt per week rond de miljoen bezoekers.

Linda, de boeken

Met Nijgh & Van Ditmar geeft Linda sinds dit jaar ook boeken uit, Linda.boeken. (Inderdaad – tussen Linda en haar medium staat altijd een punt: .magazine, .nieuws, .boeken.) Negen boeken zijn er inmiddels verschenen, zoals Gekke wijven en andere types van Sylvia Witteman, Van de ballen verstand van verschillende auteurs en De vrouw die een jaar in bed ging liggen van Sue Townsend.

De laatste is de autobiografie van Katharine Graham, vroeger uitgever van The Washington Post. Van dat vrij stevige boek – prijs: 45 euro – verschijnen er in eerste oplage maar rond de 2.500 exemplaren. Ter vergelijking: van het boek van Townsend zijn rond de 20.000 exemplaren verschenen. Zo’n biografie, vertelt uitgever Elik Lettinga, is alleen uit te geven als er andere, commerciëlere titels tegenover staan.

Dat beaamt Van der Bijl. „Het is niet het meest commerciële product. Het had hoge aanloopkosten, het is een dikke pil. Maar we wilden het proberen.”

Linda, het videokanaal

Volgend jaar start het nieuwste project onder de naam Linda: een betaald videokanaal. Nu nog in ontwikkeling, straks een kleine Netflix. Met filmpjes, geselecteerd door Linda, of filmpjes óver Linda.