Dit zijn de populairste YouTube-filmpjes van het afgelopen jaar

Foto ANP/Koen Suyk

Het is december. Het is weer lijstjestijd. Met vandaag de publicatie van de populairste video’s op YouTube van dit jaar.

De #YouTubeRewind-filmpjes zijn in internettermen bijna een traditie te noemen. De eerste mash-up met verwijzingen naar de populairste liedjes, meme’s, momenten, figuren en filmpjes van het jaar verscheen in 2010. En elk jaar neemt het aantal verwijzingen toe. Voor sommigen is het een sport geworden om ze er allemaal uit te halen zonder te spieken. Dit jaar worden er 93 verwijzingen gemaakt. Naar de Ice Bucket Challenge, bijvoorbeeld, en naar First Kiss, de ‘ontroerende’ videohit die een reclame bleek voor het kledingmerk WREN.

Los van de mash-up is er natuurlijk ook de top 10 van wereldwijd bestbekeken filmpjes. Op nummer 1 staat een filmpje waar we op deze site nog geen aandacht aan hadden besteed: het bizarre en hilarische Mutant Giant Spider Dog van de Poolse prankster SA Wardega (113 miljoen views).

De bestbekeken video in Nederland was de samenvatting van de WK-wedstrijd Spanje-Nederland (1-5), gevolgd door Flappy Bird van Kud. Zowel internationaal als in eigen land deed een Nike-reclame met Ronaldo, Neymar Jr., Rooney, Ibrahimović en Iniesta die vlak voor het WK online werd gezet, het goed.


De bestbekeken muziekvideo in Nederland:
Katy Perry - Dark Horse (Official) ft. Juicy J door KatyPerryVEVO

Het kanaal dat in 2014 de meeste Nederlandse abonnees kreeg was … dat van Enzo Knol.

Dan nog wat cijfers

YouTube had afgelopen jaar maandelijks een miljard unieke bezoekers. Per minuut wordt meer dan 300 uur aan materiaal toegevoegd. Elke maand wordt meer dan zes miljard uur aan video’s bekeken.

Meer dan een miljoen videomakers uit ruim 30 landen verdienen geld met hun YouTube-video’s. Soms loopt dat inkomen in de miljoen euro per jaar.