Amerikaanse spionnen bang voor martelrapport

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

De Verenigde Staten zetten zich schrap voor het geruchtmakende rapport over de verhoortactieken van de CIA die zijn gebruikt in de strijd tegen terrorisme na de aanslagen van 11 september, dat naar verwachting vandaag openbaar wordt. Volgens bronnen van persbureau Reuters worden daarin details over marteling beschreven.

Zo zou een hooggeplaatst persoon binnen Al-Qaeda, Abdel Rahman al-Nashri, bedreigd zijn met een draaiende boormachine. Deze Abdel Rahman al-Nashri zou het brein achter de aanslag in 2000 op het Amerikaanse marineschip de USS Cole zijn geweest, waarbij zeventien Amerikanen omkwamen. De boor werd vervolgens niet daadwerkelijk gebruikt. Ten minste één andere terreurverdachte zou seksueel bedreigd zijn met een bezemsteel.

Deutsche Bank aangeklaagd

Samen met een aantal andere bedrijven wordt de Deutsche Bank door de Amerikaanse belastingdienst aangeklaagd wegens belastingontduiking. In 1999 zou de bank drie bedrijven hebben opgezet die over te weinig kapitaal beschikten om hun belastingaanslag te betalen. Daarmee zou de Deutsche Bank hun belastingplicht hebben ontweken, schrijft de Financial Times. Nu moet de bank 190 miljoen dollar achterstallige belastingen betalen.

“Door frauduleuze praktijken met lege bedrijven, probeerde Deutsche Bank potentiële belastingaanslagen te laten verdwijnen”, zegt Preet Bharara, de Amerikaanse aanklager in New York, in de FT. Deutsche Bank verdedigt zich door te stellen dat het bedrijf een soortgelijke aanklacht uit 2009 al met de belastingdienst geregeld heeft. Destijds betaalde de bank 6 miljoen dollar en ontkende het bedrijf dat het aan belastingontduiking deed. “Het is nu niet duidelijk of we opnieuw voor dezelfde belasting worden aangeklaagd”, zegt Deutsche Bank in een verklaring.

Amerikanen hebben geen zin meer in McDonald’s

McDonald’s kan wel een facelift gebruiken, schrijf The Wall Street Journal. Het aantal hamburgers dat het bedrijf verkoopt daalt al een jaar, maar zo hard als afgelopen maand daalde de verkoop de afgelopen 14 jaar nog niet. En wat het ergste is: het gaat hier om de Amerikaanse markt, de thuismarkt van McDonald’s.

Volgens de hamburgergigant is de concurrentie nu eenmaal enorm: “Het bedrijf werkt hard om de marketing te versterken, het menu te versimpelen en een meer lokaal gedreven organisatie neer te zetten zodat consumenten meer betrokken raken.”

Het menu is enorm uitgebreid de afgelopen jaren. McDonald’s biedt niet meer alleen hamburgers en friet, maar ook smoothies en salades om maar aan zoveel mogelijk wensen te voldoen. Dat leidt tot langzamere service en dat heeft klanten volgens The Wall Street Journal weggejaagd.

“Wat de afgelopen tien jaar voor McDonald’s in de VS werkte, is nu niet meer voldoende om de zaak in de toekomst vooruit te helpen”, zei de Amerikaanse directeur Mike Andres in oktober. Er wordt dus gereorganiseerd. Ondertussen daalde de waarde van het aandeel McDonald’s aan de Dow Jones maandag met 3,8 procent.