Rechter: taxidienst UberPOP moet stoppen - maar gaat door

http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/november/22/uberpop-een-onschuldige-carpool-of-een-illegale-t-1440156

De goedkope taxidienst UberPOP wordt terecht aangepakt en beboet door de Inspectie Leefomgeving en Transport. Dat heeft de voorzieningenrechter vanochtend bepaald. Het bedrijf heeft al aangekondigd gewoon door te gaan met de dienst.

Particuliere chauffeurs die via de app UberPOP mensen vervoeren, overtreden volgens de rechter de wet. Zij beschikken niet over de verplichte taxivergunning en worden daarom door het ministerie beschouwd als ‘snorders’: illegale taxichauffeurs.

Doordat Uber nauw met hen samenwerkt en deelt in de opbrengsten, overtreedt het bedrijf eveneens de wet, stelt de rechter. De last onder dwangsom van maximaal 100.000 euro die het ministerie van Infrastructuur en Milieu het bedrijf Uber begin deze maand heeft opgelegd, is dan ook terecht.

Vraag en aanbod

Uber zelf zegt dat het slechts een platform is waar vraag en aanbod samenkomen. Het bedrijf gaat in beroep. De directeur van Uber Nederland Niek van Leeuwen:

De uitspraak betekent zeker niet dat we gaan stoppen. We gaan door. Dit is een voorlopige uitspraak, de inhoudelijke behandeling van de vraag of Uber legaal is of niet moet nog volgen. Het wordt een lange juridische strijd. Tegen de boete hebben we al bezwaar gemaakt, de hoorzitting daarover volgt begin volgend jaar.

Uber wijst erop dat de taxiwetgeving verouderd is. Van Leeuwen vindt het dan ook zonde dat er nu zoveel tijd en moeite gaat zitten in een juridische strijd, “terwijl uiteindelijk iedereen voor modernere wetgeving is.”

“De rechter baseert zich op een wetgeving die stamt uit het jaar 2000. Sindsdien is er veel veranderd. Smartphones kunnen nu worden ingezet om de kwaliteit van een rit te waarborgen. Er zijn vanuit de politiek initiatieven in de maak om die wetgeving te moderniseren. Dat mogen we niet laten stranden. Uber vaart mee met die initiatieven en wij zullen er alles aan doen om hen daarbij te helpen.”

De harde aanpak door de inspectie heeft niet tot bange chauffeurs geleid, stelt Van Leeuwen.

“We zien alleen maar een gestegen animo, dus mensen zijn zeker niet bang. Het klopt dat er aanhoudingen zijn verricht, maar de boetes moeten nog volgen. Mocht het zover komen, dan zal Uber ook daartegen in beroep gaan.”

Rechtsgevoel

De tevreden brancheorganisatie KNV stelt dat de uitspraak “het rechtsgevoel van de leden” versterkt. Secretaris Hubert Andela:

“Vervoer over de weg tegen betaling valt onder de Wet Personenvervoer. Daar heb je nu eenmaal een taxivergunning voor nodig als ondernemer. En ook voor chauffeurs en voertuigen gelden bepaalde minimale eisen.”

Andela vindt net als Uber dat de taxiwetgeving herzien zou kunnen worden. Zo hinderen de maximumtarieven ‘het ondernemerschap’.

“Maar in Nederland is het zo dat je daarover met elkaar in gesprek gaat en de democratische weg volgt, in plaats van bewust de wet overtreden om die te laten aanpassen.”

Lees ook bij NRC Q: Ineens is de liefde voor Uber verdwenen en Uber wil de taximarkt ontwrichten, maar verliest nu vooral sympathie.