#Jumbo is trending: Hallo ophef!

Beeld uit reclame Jumbo
Update: Froger praat
Ook René Froger beaamt dat het slechts om een vergoeding gaat:
“Ik ben een beetje boos over al die azijnzeikers die zelf nooit een poot uitsteken. We werken samen om voor veel mensen een knappe kerst in elkaar te zetten. Die mensen die strálen als je helpt. De artiesten die meewerken staan daar allemaal voor hun eigen goede doel, die verbinden we met elkaar. En Jumbo heeft er ook veel geld en moeite in gestoken. Ze hadden ook kunnen zeggen: we gooien de rollades in de aanbieding en we gaan een hele hoop geld verdienen dit jaar.”

Er is ophef. En er is ophef over de ophef. Met de commercial Samen vieren we Kerst, heeft supermarktketen Jumbo een flinke lading kritiek over zich heen gekregen. Met een We-are-the-world-achtig lied vragen Bekende Nederlanders aandacht voor een liefdadigheidsactie. Thomas Berge, Do, Henny Huisman, Loïs Lane en nog vele anderen zingen het onder leiding van componist Rene Froger (tevens ambassadeur van de Voedselbank).

Sinds het lied gisteren is gelanceerd, regent het negatieve reacties op Twitter. Niet alleen zou het lied lelijk zijn, en gejat van Coca-Cola (er zit een verwijzing in naar de met lichtjes behangen vrachtwagen uit een kerstreclame van Coca-Cola), het zou ook een schande zijn dat er zoveel geld voor de bekende Nederlanders betaald zou worden.

Twitter avatar nynke Nynke de Jong Heeft er al een BN’er uit de kerstreclame van de Jumbo gezegd dat ze het allemaal voor gratis hebben gedaan?
Twitter avatar aafkebrons Aafke Vraag me af hoeveel Voedselbank Pakketten #Jumbo had kunnen maken van die Commercial kosten :)

Lange Frans gunde het vooral zichzelf

Lange Frans zei vanochtend tegen radiostation 100% NL dat hij er inderdaad voor betaald kreeg:

“Ja, er is voor betaald. Ik heb geen reden om erover te liegen. Ik gun het me zelf ook ontzettend. Ik zag hem binnenkomen en dacht: ja, dat heb je mooi verdiend, Lange. Top gedaan.”

Luister hier naar het fragment.

Volgens Lange Frans konden de artiesten kiezen: “Je kon zelf een keuze maken wat je deed met het geld, dat kon je ook honderd procent doneren.”

Geringe onkostenvergoeding

Maurice Nieuwland, woordvoerder van Jumbo, zegt echter dat het onzin is. In een statement:
“De artiesten hebben enkel een geringe onkostenvergoeding gekregen voor de dag dat zij hebben meegewerkt aan de opname van de tv-reclame.”

Nieuwland zegt in een telefonische redactie dat Lange Frans zich niet vergist kan hebben:
“Voor een gage voor een commercial praat je over tienduizenden euro’s, soms zelfs honderdduizenden. Daar is hier geen sprake van”

Hoeveel er wel is betaald, wil hij niet zeggen. Volgens tv-presentator Henny Huisman gaat het inderdaad om een onkostenvergoeding van “enkele duizenden euro’s” voor twee dagen werk.

“Als je het vergelijkt met een modaal salaris van een krantenlezer, dan is het een hartstikke leuk bedrag. Maar als je het vergelijkt met wat een BN’er normaal krijgt voor een commercial, dan is het niks. Ik heb ooit twee ton gekregen voor een Knorr-reclame.”

Huisman heeft een deel van de vergoeding aan het goede doel geschonken: “Dat kon je aangeven op een formulier.”

Jumbo heeft inmiddels een “sentimentsmeting” op Twitter laten uitvoeren: “We zijn trending topic. De reacties zijn overwegend positief. Er zijn heel veel mensen die dit waarderen.”

Twitter avatar corineontwerpt corine van luijken Laten we nu eens niet zeuren en de actie van @JumboSupermarkt omarmen en tot een succes maken #samenvierenwekerst #voedselbank
Twitter avatar weewim WeeWim Wat een leuke commercial van #Jumbo! Lekkere vrolijke BN-ers met een blij wijsje erbij. “Kerstfeest vier je saaaaamen.” Top plaat!

Had hij de kritiek zien aankomen? Nieuwland: “Als je zo’n commercial zo groot lanceert, dan kun je natuurlijk reacties voorzien, ook negatieve. Dat hebben we ook tijdens het WK met de juichpakken gehad. Toch waren die uiteindelijk zeer populair.”

De ophef over de ophef

Twitter avatar AartZeeman Aart Zeeman Als je als journalist gewoon bericht over ‘ophef’ dan komt die ‘ophef’ er vanzelf wel. #Jumbo #ophef
Twitter avatar DonBouwman Donald Gaan we ons nou ook echt nog druk maken over de kosten van een commercial….ha zielig zijn we weer. #Jumbo #GoJumbo!
Twitter avatar EgmondDennis Dennis van Egmond Heeft iedereen zijn mening gegeven over de reclame van #Jumbo…?

Mooi, dan kunnen we door.

En wat doet de concurrentie?

De kerstcommercial van Albert Heijn:
https://www.youtube.com/watch?v=nenPZao6waE&list=PL62BA9677E16A151E