Het imperium Linda

Foto ANP

Er is maar één naam die het kan. Nee, niet Maarten, niet Paul, niet Gordon. Wel Linda. Linda de Mol, bekend van haar acteer- (nu Gooische Vrouwen 2, daarvoor, Ellis in Glamourland, Kleine Lüge für die Liebe) en televisiewerk (Ik hou van Holland, maar ook Love Letters, The DJ Kat Show en Linda’s Zomerweek) is meer dan actrice en presentator alleen.

Aan De Mol (geschat vermogen: 24 miljoen euro) is inmiddels een heel uitgeefimperium verbonden. Het merk Linda, in vier delen.

Linda, het tijdschrift

LINDA. heeft ruim 200.000 lezers. Daarmee is het blad het op twee na grootste vrouwentijdschrift van Nederland, na Libelle en Margriet. Maar terwijl de oplage van die twee bladen daalt, groeit de Linda sinds de oprichting in 2004 bijna onafgebroken.

Het tijdschrift wordt uitgegeven door Mood for Magazines, een dochteronderneming van Sanoma (Libelle, Donald Duck). Jildou van der Bijl en Linda de Mol delen het hoofdredacteurschap. De eerste heeft de dagelijkse leiding over de redactie in Naarden, maar Linda “leest elke letter die naar de drukker gaat”, zegt Van der Bijl.

“Dat moet ook wel, het is haar naam die op de cover staat.”

Hoe het komt dat LINDA. in tegenstelling tot andere vrouwenbladen wel blijft groeien? Het rebelse karakter wordt vaak geroemd. Denk aan onderwerpen als het Poezenboek, de cover van Arie Boomsma, de foto van een zoenende Tycho Gernandt en Thijs Römer.

Het tijdschrift heeft inmiddels ook allerlei spin-offs. Zo verschijnen jaarlijks een paar edities van Linda.meiden (vier keer), Linda.mode (twee keer), Linda.wonen (een keer) en L’Homo (één keer).

Linda, de nieuwswebsite

Van Damascus tot Dave Roelvink, is het motto van lindanieuws.nl, de website die vorig jaar september online ging. Serieus nieuws wordt daarop afgewisseld door berichten met koppen als: “Puppy legt kilometers af in metrotunnel”, “Lily (2) viert voor het eerst Kerst thuis”, en “Gehandicapte schildpad komt weer vooruit dankzij Lego”.

Van der Bijl: “Vrouwen hebben behoefte aan een andere manier van nieuws, veel websites zijn heel mannelijk.” De website trekt naar eigen zeggen per week rond de miljoen bezoekers.

Linda, de boeken

Met Nijgh & Van Ditmar geeft Linda sinds dit jaar ook boeken uit, onder de noemer Linda.boeken (inderdaad - tussen Linda en haar medium staat altijd een punt: .magazine, .nieuws, .boeken) Negen titels zijn er inmiddels verschenen, zoals Gekke wijven en andere types van Sylvia Witteman en De vrouw die een jaar in bed ging liggen van Sue Townsend.

De laatste in de rij is de autobiografie van Katharine Graham, vroeger uitgever van The Washington Post. Van dat vrij stevige boek (prijs: 45 euro) verschijnen er in eerste oplage maar rond de 2.500 exemplaren. Ter vergelijking: van het boek van Townsend verschenen er rond de 20.000 exemplaren. Zo’n biografie, vertelt uitgever Elik Lettinga, is alleen uit te geven als er andere, commerciëlere titels tegenover staan.

Dat beaamt Van der Bijl:

“Het is niet het meest commerciële product. Het had hoge aanloopkosten, het is een dikke pil. Maar we wilden het proberen.”

Linda, het videokanaal

Volgend jaar start het nieuwste project onder de naam Linda: een betaald videokanaal. Nu nog in ontwikkeling, straks een kleine Netflix. Met filmpjes, geselecteerd door Linda. Of filmpjes óver Linda.