Dit schrijven andere media vandaag

WESTZAAN - Koeien staan na een lange tijd in de stal op de eerste lentedag weer in de wei. ANP REMKO DE WAAL Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen van andere media vandaag? Lees het hier en je bent in een keer bij.

Eurlings incasseert ‘als een sportman’

Het is net als met die verkeerde wissel van Sven Kramer, vier jaar geleden op de Olympische Spelen: Camiel Eurlings had ook even de verkeerde baan gepakt. De vergelijking maakt hij trouwens zelf in de Volkskrant: ‘Ik heb in die dagen wel moeten denken aan topsporters die net een medaille missen, omdat ze de verkeerde baan pakken.’

Zijn ontslag als topman van KLM heeft Eurlings geaccepteerd. Fijn is het vooral dat hij nu ruimer in zijn tijd zit. Daar zijn ze bij het Olympisch Comité ook blij mee. Tegenwoordig zit Eurlings in maar liefst drie commissies: marketing, financiën en internationale betrekkingen. ‘Voor meer doen, eens een keer aanzitten met andere bestuurders, een extra vergadering pakken, was te weinig tijd. Ik had meer verantwoordelijkheden als de CEO van een grote onderneming.’

Dat is nu ook opgelost. Het volgende doel is het naar Nederland halen van de Olympische Spelen van 2028. Het kabinet heeft dat plan in de vuilnisbak gekieperd, maar Eurlings laat het er niet bij zitten. ‘Het IOC kan geen wereldbeweging zijn als landen als Nederland maar ook Noorwegen, Duitsland en Zweden zeggen: die Spelen organiseren, dat is voor ons te hoog gegrepen.’

Vervoerders hebben last van vluchtelingen

Nederlandse vervoerders maken zich zorgen over vluchtelingen die als verstekeling meereizen naar Groot Brittannië. Veerdienst Stena Line bevestigt tegenover de Telegraaf dat ze steeds meer vluchtelingen tegenkomen in Nederlandse en Belgische havens.

Transport en Logistiek Nederland heeft een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris Teeven (Veiligheid en Justitie). ‘Het is duidelijk dat hier in Europees verband tegen moet worden opgetreden,’ schrijft TLN-voorzitter Arthur van Dijk in de brief. Hij wil dat Teeven ‘serieus stappen neemt’ om de problematiek in Brussel aan de orde te stellen.

Chauffeurs en transportondernemers krijgen een boeten van 2.000 pond per verstekeling. Daarnaast wordt de rit vertraagd en is er soms ook nog eens schade aan de lading of aan het voertuig. ‘Dat levert problemen op met opdrachtgevers en leidt soms tot het kwijtraken van de klus.’

Vrachtwagenchauffeurs nemen al allerlei maatregelen om te voorkomen dat vluchtelingen zich in hun wagen verschansen. Zo stoppen ze bijvoorbeeld niet meer binnen een straal van 150 kilometer van Calais. De Franse en Britse overheid doen zelf te weinig tegen de problemen, vindt Van Dijk. ‘Ze schuiven alle verantwoordelijkheid af op de vervoerders.’

Lang leve het Primark effect

Iedereen is blij als kledingwinkel Primark een nieuwe winkel opent. Niet alleen de gillende meisjes voor de deur, maar ook de omliggende winkels. Het Financieel Dagblad schrijft dat het ‘IKEA-effect’, waarbij één nieuwe winkel de andere winkels leegzuigt als een soort ‘kannibalisme’, uitblijft. In tegendeel: er komen juist meer klanten.

Het bezoekersaantal van een winkelgebied na de komst van een Primark stijgt gemiddeld met 15 tot 20 procent. In Zoetermeer steeg de omzet van andere kledingwinkels met 10 procent, schoenenzaken verkochten 20 procent meer en de horeca profiteerde met 40 procent. Consultant Rien Romijn: ‘H&M en Zara introduceerden fast fashion: om de zes weken nieuwe collecties, maar bij Primark verandert het aanbod nog veel sneller, want dat is veel meer partijenhandel.’

Maar het effect is eindig. Na twintig of dertig winkels is het wel uitgewerkt. In andere Europese steden kun je alweer rustig rondkijken in een Primark.