Bijna onverdraaglijk intens

Hallucinerend en bijna onverdraaglijk begint de Dertiende symfonie ‘Babi Yar’ (1962) van Sjostakovitsj. Op tekst van Jevgeni Jevtoesjenko, de dissidente cultdichter die in de jaren 60 in conflict kwam met het Sovjet-bewind, klinkt een verpletterend beeld van de massaslachtingen in 1941 van tienduizenden Joden door de Duitsers in het ravijn Babi Yar bij Kiev. Jevtoesjenko vereenzelvigt zich met hen, ook met Dreyfuss en Anne Frank, en hekelt het Russische antisemitisme. Jarenlang was het vijfdelige werk voor bas, mannenkoor en orkest in Rusland verboden, later werd de tekst aangepast. Vasily Petrenko (1976), ooit vaste gastdirigent van het Orkest van het Oosten, besluit met deze topuitvoering een opmerkelijke Sjostakovitsj-cyclus bij het Royal Liverpool Philh. Orchestra. De bas Alexander Vinogradov kan onverbiddelijk klinken, maar ook lyrisch. Het wonder van de Dertiende symfonie is het vervolg op dat gekmakende eerste deel. Het slot vervliegt in de eeuwigheid.