Zoella (24) werd beroemd door zichzelf te zijn op YouTube

Beeld YouTube

Zoella wie? Ze lijkt - sinds berichten dat haar debuutroman Girl Online in de eerste week beter wordt verkocht (78.000 keer) dan Harry Potter en De Da Vinci Code - uit het niets te zijn gekomen.

Maar wie YouTube in de gaten houdt, of tussen de 13 en 17 jaar is, kan het bestaan van Zoella - oftewel de 24-jarige Zoe Sugg – niet zijn ontgaan. Ze heeft meer dan 6,6 miljoen volgers op YouTube, 3,5 miljoen op Instagram, 2,6 miljoen op Twitter. Het maakt haar een van de meest invloedrijke rolmodellen van haar generatie.

Christmassy red lip & some sequins today

A photo posted by Zoe (@zozeebo) on

Hoe komt ze zo populair?

Sugg is beroemd omdat ze zichzelf is. Vanuit haar slaapkamer in de kustplaats Brighton geeft ze sinds 2009 make-up-, haar- en winkeltips, en advies hoe om te gaan met paniekaanvallen, en publiceert ze grappige video’s over haar vrienden.

Ze begon met bloggen en later vloggen omdat ze zich op haar werk verveelde. “Het was mijn eigen plekje om creatief te zijn en over dingen te praten die ik echt leuk vond”, zei ze een paar maanden geleden tegen de Daily Telegraph. Als een soort grote zus praat ze tegen haar kijkers, op een manier die heel eerlijk en open overkomt.

Juist omdat de meeste beroemdheden afstandelijk overkomen, en zij zo gewoon lijkt, juist omdat foto’s van sterren worden gephotoshopt, en zij haar versprekingen verfilmt, en zichzelf filmt zonder make-up, juist omdat ze in vergelijking met de geseksualiseerde Miley Cyrus heel normaal verkering heeft, kijken ze naar haar op. Ze is het populaire meisje van de klas dat nooit gemeen tegen je doet.

Betalen merken om door haar besproken te worden?

De afgelopen twaalf maanden groeide Suggs populariteit – met name omdat het gevestigde merken opviel hoe ze op grote schaal jonge meisjes, en dus consumenten, weet te bereiken. Het laat zien hoe de advertentiemarkt naar online verschuift. Als Zoella een jurk draagt of een nieuwe mascara uitprobeert, is de kans groot dat die snel uitverkopen. Ze wordt er niet voor betaald, zegt ze, maar zo gewild is haar steun dat ze veel producten gratis krijgt.

Sugg schrijft erover:

“Alle spullen die me worden gegeven ter recensie, worden met een sterretje aangegeven. (…) Ik zal altijd 100 procent mijn eerlijke mening geven. Als iets niet goed is, zal ik het niet noemen of zal ik vertellen waarom het me teleurstelt.”

Tegen de Telegraph zei ze:

“Ik ben heel precies in wat ik kies. Het moet aan drie dingen voldoen: ik moet het merk leuk vinden, het moet mijn publiek op de een of andere manier helpen en het moet de inhoud van het blog verrijken.”

Waar verdient ze dan geld mee?

Clicks. Een banner op een vlog levert volgens advertentiebureau eight&four 20.000 pond (25.200 euro) per maand op, YouTube betaalt 55 procent van de inkomsten van iedere reclame die voor een video wordt vertoond.

En ze verdient aan deals: drogisterijketen Superdrug heeft een Zoella-make-uplijn, supermarktketen Asda liet haar in online kookfilmpjes optreden, en Penguin vroeg haar twee boeken te schrijven (nadat de dertienjarige dochter van de topman dit naar verluidt had geëist). Het levert ze jongere klanten op.