Foto-essay NYT: luchtfoto’s Detroit tonen ongelijkheid, verval en herstel

Meer parkeerplaatsen dan gebouwen. Moestuinen of grasveldjes op plekken waar eerst huizen stonden. Een autoweg als scheidslijn tussen een dichtbebouwde wijk en een spookwijk. Dat is het centrum van Detroit. Buiten de stad zie je villa’s, zwembaden en autoparken. In een foto-essay toont The New York Times het verval en het (prille) herstel van de stad.

Nadat de auto-industrie instortte, viel autostad Detroit uiteen. Begin twintigste eeuw was Detroit nog de snelst groeiende stad ter wereld. Nu is het één van de snelst krimpende steden van de Verenigde Staten. De stad verloor in de periode 1950-2005 55 procent van zijn banen, 52 procent van zijn inwoners en 29 procent van zijn huizen. Vorig jaar zomer vroeg de stad haar faillissement aan.

Alex S. MacLean is piloot, luchtfotograaf en opgeleid als architect. Voor The New York Times maakte hij een prachtige fotoserie van Detroit vanuit de lucht. Volgens MacLean kun je veel over een plaats leren als je ernaar kijkt vanuit de lucht. Zaken zoals inkomensongelijkheid zijn vaak zichtbaar van bovenaf. In het geval van Detroit en omgeving kon het contrast tussen de ‘haves’ en de ‘have-nots’, de boven- en de onderklasse, niet groter zijn, zegt hij. Hij ondersteunt zijn betoog met een paar indrukwekkende platen.

Twitter avatar jaketobin Jake Tobin Garrett Detroit by air shows both the desolation and rejuvenation of the city. http://t.co/iw1N0x7r5w http://t.co/jAopMcCvty
Twitter avatar erikbryn Erik Brynjolfsson Here’s a striking photo essay of Detroit by air:
http://t.co/YnrA3z3wJ2 http://t.co/QHFYq0GlcF
Twitter avatar krharrison Kyle Harrison Really interesting look at #Detroit by aerial photographer @alexmaclean in the @nytimes. http://t.co/URDckVxAC0 http://t.co/8RZyaaWDCg

Detroit nu wereldwijd bekend als stadslaboratorium

Detroit is meer dan alleen verlaten ruïnes. De 700.000 inwoners werken aan een nieuwe stad. Detroit staat inmiddels bekend als stadslaboratorium voor tijdelijk ruimtegebruik, stadslandbouw en allerlei (andere) bewonersinitiatieven, schrijft stedebouwkundige Marleen van Dongen. Maar het is nog maar de vraag of deze (her-)ontwikkelingen van structurele betekenis gaan zijn voor het failliete Detroit. “Natuurlijk helpen ze mee aan de leefbaarheid (op korte termijn), maar het is de basisconditie van de stad die in orde moet zijn”, aldus Van Dongen in een verslag van een discussieavond over de ‘Motor city’.

Detroit slaat terug, schrijft MacLean stellig. Het is volgens hem slechts een kwestie van tijd. De eerste tekenen van herstel zijn zichtbaar en kansen bieden zich aan.

“Op een dag zal het denk ik vergelijkbaar zijn met de ooit vervallen delen van New York, Boston, Minneapolis en San Francisco, steden die nu bloeien.”