Waarom veel Nederlandse winkelketens het niet redden

Foto ANP

Met welke tasjes aan de arm zeult de koopjesjager straks door Hoog Catharijne en de Koopgoot? Niet met het logo van kledingketen Mexx. Dit van oorsprong Nederlandse bedrijf met 315 vestigingen ging deze week failliet. Aan de arm bungelen ook geen tassen met goedkope kleren van Piet Kerkhof, dure kleren van Maison de Bonneterie of gadgets van Block Electrostore.

Buitenlandse concurrenten doen het veel beter

Nederlandse winkelketens leggen het in hoog tempo af tegen grote buitenlandse concurrenten. Zij nemen de etalages in de Nederlandse winkelstraten over. Neem de Spaanse kledingketen Zara, dat in tien jaar van vier naar 25 vestigingen groeide. Of het Deense Vero Moda dat nu al 150 winkels in Nederland heeft.

En daar blijft het niet bij, voorspelde het Economisch Bureau van ING vorig jaar al. Internationale ‘fast fashion pioniers‘ als Zara, H&M en Primark krijgen navolging. Zo is er de opmars van Weekday, Cos en & Other Stories, alle drie dochterbedrijven van het Zweedse H&M. En ook het Britse Topshop en het Amerikaanse Forever 21 zijn pas in Nederland geland. Zulke nieuwkomers staan volgens ING “te trappelen om in Nederland hun kans te grijpen”.

Dus: wees groot of speciaal

Wie in de Nederlandse winkelstraat wil overleven, moet groot zijn. En wie dat niet is, moet speciaal zijn. Heel goedkoop bijvoorbeeld. Of juist exclusief. De Nederlandse ketens die afgelopen jaren failliet gingen, waren dat niet. Het midden, zo blijkt, is levensgevaarlijk. En dan is er natuurlijk ook nog de crisis. De omzet in kledingverkoop daalde vorig jaar nog met 4 procent, volgens het Economisch Bureau van ABN Amro. Het aantal verkochte schoenen daalde met 9 procent.

En ga online

Er zijn overlevers, maar die moeten hard werken. En soms is dat niet genoeg. Zo kwam Macintosh, het bedrijf achter schoenenwinkels Invito, Dolcis, Manfield, dit jaar in grote financiële nood. Bij de bank en op de beurs moest het schoenenconcern noodkrediet ophalen om te overleven. Als antwoord op de toegenomen concurrentie kwam Macintosh met een nieuwe strategie: investeren in online.

Dat proberen de andere overblijvers ook. Maar hun grootste probleem is daarmee niet opgelost. Ze blijven klein en een beetje ‘gewoon’.

Lees ook ons stuk over de fantasieloze winkelstraten die in bijna elke Nederlandse stad te vinden zijn.