Trendvrucht

Over elk onderwerp – hoe klein ook – is oneindig veel te vertellen. Lex Boon koos ooit voor de ananas en neemt ons mee. Deze week: tatoeages.

Sinds Columbus de ananas op 11 juni 1496 naar Europa bracht is de vrucht vaak gelauwerd, zelden verguisd. „Er is geen nobeler stuk fruit”, schreef de Nederlandse medicus Jacob Bontius in 1629, nadat hij voor het eerst een stukje ananas had geproefd. „En ik vind het gewoon een vrolijke vrucht”, zegt Ster Voorpijl (30), die een tijdje geleden een ananas op haar kuit liet tatoeëren. „Als ik me kut voelde kocht ik altijd een ananas bij de AH. Maar in plaats van iedere keer een euro uit te geven, heb ik er nu altijd eentje bij me.”

Iedere tatoeage is uniek, maar Voorpijl is zeker niet de enige in Nederland die voor een ananas heeft gekozen. Een korte zoektocht leverde deze week al vier Nederlanders met zo’n tattoo op – ondergetekende heeft er overigens geen – en het werkelijke aantal ligt vermoedelijk vele malen hoger. Een zoekopdracht op Instagram levert wereldwijd honderden unieke resultaten op: de ananastatoeage is populair.

Die van Anneleen Tilburgs (26) staat pas sinds tweeënhalve week op haar enkel. Een bevriende kunstenares maakte wat schetsen voor haar, waarmee ze vervolgens naar Wesley van de tattooshop stapte. Hij zette het ontwerp nog een beetje naar zijn hand en ging daarna aan de slag. Het is niet haar meest doordachte tatoeage, maar daarom is ze er juist zo blij mee. „Ik heb best wel veel tattoos die een zware lading met zich meedragen. Die me herinneren aan iemand die is overleden. Dit is mijn eerste tatoeage waar geen enkele diepgang achter zit. En dat is een verademing.”

Voorpijl, die van „een gimmickding” spreekt, heeft een soortgelijke redenatie. „De ananastattoo is ook een teken dat je het leven niet al te serieus moet nemen.”

De tatoeages zijn gemakkelijk in de huidige mode- en woontrend te plaatsen. De ananas was afgelopen zomer namelijk een niet te ontwijken trendvrucht. Van onderbroek tot handtas, modeketens als H&M brachten tal van modeaccessoires met ananasprint op de markt. De Zara Home-achtige winkels stonden volgestouwd met ananasprullaria. En de ananas kwam je zelfs tegen op festivals als Mysteryland en in de Amsterdamse clubscene.

Tilburgs liet haar tattoo pas na de grote zomerse ananashype zetten, en heeft er dus niet zoveel moeite mee dat iedereen opeens iets met de ananas heeft. Voorpijl baalde er wel een beetje van. „Het was altijd mijn niche en dan wordt het opeens zo’n hipstervrucht.”

Trends komen en gaan, maar in alle prognoses voor het komende modeseizoen blijven de tropische natuurthema’s wel belangrijk, laat trendvoorspeller Jan Agelink weten. „Maar of de ananas er weer zo prominent uitspringt durf ik niet te garanderen.” Zo komt Agelink op de beurzen ook veel watermeloenen en cactussen tegen. „En ik vind zelf de vleesetende plant ook een hele goede om de ananas op te volgen.” Voorpijl heeft zich er al bij neergelegd dat ze niet de enige ananasfan is. „Maar als je lang genoeg wacht wordt het vanzelf weer vintage of retro.”